ABB tar order värda 90 miljoner dollar på tågutrustning till Europa och USA

2015-07-16 – ABB:s Schweiz-tillverkade traktionsteknik säkrar tillförlitliga tågtransporter, från snabbtåg mellan länder på varsin sida om Alperna till pendeltåg och citytåg som tar människor till jobbet i tid.

ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har tagit emot order värda runt 90 miljoner dollar från den schweiziska tågtillverkaren Stadler Rail på traktionsteknik som bidrar till hållbara och effektiva persontransporter med snabbtåg, pendeltåg och stadsbanetåg i Europa och USA. Beställningarna bokades i andra kvartalet 2015.

ABB:s traktionsomriktare, traktionstransformatorer och batteriladdare ska installeras i de nya internationella tågen EuroCity som Stadler tillverkar för Swiss Federal Railways och som med start 2017 ska gå i trafik mellan städer som Frankfurt i Tyskland, Zürich i Schweiz och Milano i Italien.

ABB ska också leverera kompakta traktionsomriktare till fyra nya diesel-elektriska motortågvagnar för Capital Metro i Austin, Texas. ABB:s kompakta traktionsomriktare och traktionstransformatorer ska därutöver installeras i 15 eldrivna tåg som Stadler tillverkar för Hungarian National Railways pendeltågsflotta.

ABB:s Schweiz-tillverkade traktionsutrustning uppfyller kraven för olika tågtyper runt om i världen och bidrar till hållbara transporter med såväl pendeltåg och citytåg som fjärrtåg tvärs över Alperna. Stadler Rail har beställt traktionsutrustning från ABB till mer än 1 500 regionaltåg och mer än 350 förortståg sedan de två företagen startade samarbete 2002.

”Dessa fortsatta beställningar bekräftar styrkan i vår långa relation med Stadler Rail, vilken bygger på ingående branschexpertis och ömsesidig passion för innovation”, säger Pekka Tiitinen, chef för ABB:s division Discrete Automation and Motion. ”Vår järnvägsverksamhet upplever ett starkt år baserat på ökad efterfrågan på både ny kapacitet och upprustning av föråldrade infrastrukturer och järnvägsfordon. Att expandera på dessa växande marknader är ett viktigt fokusområde i vår tillväxtstrategi Next Level.”

ABB:s traktionsteknik erbjuder mjuk start, snabb acceleration och effektiv energiåtervinning under inbromsning. Traktionsutrustning för höghastighetståg är en central del i ABB:s kraft- och automationsportfölj och en växande marknad för företagets järnvägsverksamhet.

De ABB-utrustade tågen från Stadler ska trafikera sträckan Zürich-Milano, och senare Frankfurt-Milano, och kommer att bli världens första elektriska, enkeldäckade höghastighetståg med låggolv på en järnvägslinje driven av både växelströms- och likströmssystem. ABB:s utrymmessnåla traktionssystem placeras under golvet i tågen med ökad komfort för passagerarna som följd.

I Austin, Texas, är ABB:s traktionsteknik redan i framgångsrik drift i stadens tunnelbanetåg från Stadler. ABB har också levererat utrustning till andra Stadler-tillverkade tåg i USA, inklusive till County Transportation Authority utanför Dallas samt mer nyligen för Bay Area Rapid Transit i Kalifornien.

ABB har en lång historia inom innovativ och energieffektiv järnvägsteknik, inklusive tillverkning och service av komponenter och delsystem till stadsbanetåg, fjärrtåg och snabbtåg, såväl som järnvägsinfrastruktur. Med en stor global installerad bas tillhandahåller ABB också livscykelservice, inklusive underhåll och upprustning.

Om ABB

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för kunder inom energi, industri, transport och infrastruktur. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 140 000 medarbetare.

För mer information kontakta:

Thomas Schmidt, Antonio Ligi, Sandra Wiesner
media.relations@ch.abb.com