ABB tecknar femårigt avtal med Bombardier Transportation värt upp till 500 MUSD

ABB tecknar femårigt avtal med Bombardier Transportation värt upp till 500 MUSD Samarbetsavtal för leverans av tågkomponenter 2003-11-13 - ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, meddelade idag att man tecknat ett femårigt samarbetsavtal med Bombardier Transportation, världsledare på tillverkning och service inom tågindustrin. Avtalet utgör ett allmänt ramverk för affärsrelationerna och transaktionerna mellan Bombardier Transportation och ABB. Det är det första avtal i sitt slag som undertecknas av Bombardier Transportation med någon av sina underleverantörer. Enligt avtalet kommer ABB att leverera komponenter till tågverksamheten som till exempel, transformatorer, motorer, halvledare, kraftelektronik och lågspänningsapparater. Avtalet är värt upptill 500 MUSD. "Sammansättningen av kraft- och automationsteknik i avtalet förstärker synergierna i ABB:s kärnverksamhet. Samtidigt är avtalet en hörnsten som formaliserar de gemensamma intressena hos Bombardier Transportation och ABB," säger Peter Smits, chef för divisionen Power Technology. "Det bekräftar vår position som huvudleverantör och en tillförlitlig långsiktigt samarbetspartner." Ett huvudmål med avtalet är att minska produktionstiden för att öka leveranshastigheten och maximera produktionseffektiviteten. Operativa enheter hos ABB och Bombardier Transportation samarbetar redan kring design samt konstruktion och rör sig mot närmare kommunikations- och affärsprocesser. ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 120 000 medarbetare. För mer information kontakta: Mediakontakter ABB Corporate Communications Wolfram Eberhardt Tel: +41 43 317 6512 media.relations@ch.abb.com Per-Lennart Berg Tel: +46 21 32 32 32 press@se.abb.com Aktieägarkontakter Schweiz: Tel. +41 43 317 3804 Sverige: Tel: +46 21 325 719 USA: Tel +1 203 750 7743 investor.relations@ch.abb.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/13/20031113BIT00370/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/13/20031113BIT00370/wkr0002.pdf

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är pionjär med banbrytande teknik inom elektrifieringsprodukter, robotar och drivsystem, industriell automation och kraftnät. Vi betjänar kunder inom energi, industri samt transport och infrastruktur i hela världen. Med över 125 år av innovation skapar ABB idag framtiden inom industriell digitalisering samt driver energiomställningen och den fjärde industriella revolutionen. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 136 000 anställda. www.abb.com