ABB tecknar globala IT-kontrakt med IBM, Wipro och British Telecom

Påtagliga kostnadsbesparingar för IT-drift, ökad flexibilitet och global standardisering av IT-infrastruktur

ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har tecknat ett flerårigt avtal rörande globala IT-tjänster med IBM för hosting management, Wipro för end-user computing och British Telecom (BT) för nätverkstjänster.

De heltäckande IT-tjänsterna kommer att väsentlig minska driftkostnaderna, öka flexibiliteten och skapa en standardiserad IT-infrastruktur för hela ABB globalt. Detta kommer att skapa en högre kvalitet och enhetlig struktur på end-to-end-tjänster i alla länder, såväl som högre tillförlitlighet, IT-säkerhet och servicenivå.

Den nya infrastrukturen kommer att skapa en plattform för affärsdrivet samarbete med gemensam struktur i alla länder. Därigenom kan en ABB-medarbetare arbeta varifrån som helst samtidigt som kommunikationen med kunder, samarbetspartners och andra ABB-team tvärs över koncernen förenklas.

”Dessa kontrakt innebär ännu ett steg i ABB:s strategi Next Level för att accelerera hållbart värdeskapande”, säger Ulrich Spiesshofer, koncernchef för ABB. ”Den nya IT-infrastrukturen kommer att väsentligt stödja ABB:s tre fokusområden lönsam tillväxt, kraftfullt genomförande och affärsdrivet samarbete.”

Kontraktet med IBM täcker hosting management under en femårsperiod med option på förlängning i ytterligare två år. IBM ska supporta hela ABB:s globala serverpark, som betjänar alla 140 000 medarbetare i över 100 länder, samt tillhandahålla server-, integrerings- lagrings- och molntjänster. Sammantaget ska detta ge en enklare men tekniskt sofistikerad IT-miljö, med förbättrad produktivitet och servicekvalitet såväl som sänkta kostnader överlag.

Kontraktet med Wipro täcker också fem år inledningsvis med option på förlängning i två år. Wipro ska ge IT-support till 140 000 användare i ABB via helpdesk och lokal support på plats för alla stationära och bärbara PC samt mobila enheter och tillhandahålla arkiverings- och printtjänster såväl som desktop application management. Dessa tjänster kommer att ge användarna en enklare IT-miljö samt bidra till högre produktivitet och servicekvalitet såväl som sänkta kostnader överlag.

ABB valde BT som partner för att införa, standardisera och driva nätverksrelaterade tjänster i mer än 100 länder och därigenom göra arbetet tillförlitligare och säkrare för ABB:s medarbetare. BT ska ansvara för end-to-end-tjänster gällande kvalitet och prestanda vad gäller nätverkstjänster och de lokala nätverken (LAN) runtom på 700 arbetsplatser samt tillhandahålla IT-säkerhet i alla ABB:s nätverksinstallationer. Detta inkluderar hantering av över 400 brandväggar samt installation av BT:s lösning Assure cyber protection and analytics services för att skydda ABB:s nätverk och IT-system mot dataintrång. BT:s lösningar kommer att ge förbättrad applikationsprestanda och ökad IT-säkerhet, så att ABB-medarbetarna kan fokusera fullt ut på samarbete, innovation och verksamheten.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för kunder inom energi, industri, transport och infrastruktur. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 140 000 medarbetare.

IBM, grundat 1911, är ett multinationellt teknik- och konsultföretag och en världsledande leverantör av maskinvara, programvara och IT-tjänster. Under det senaste årtiondet har företaget stadigt utvecklat sin verksamhetsmix från produktförsäljning i riktning mot IT-tjänster med högre mervärde. Virginia Rometty, koncernchef för IBM, beskriver teknikskiftet som företaget strävar efter som: ”Data: den nya grunden för konkurrenskraft. Molnet: Som möjliggör snabbhet, smidighet och nya affärsmodeller. Mobilt och socialt: som gör engagemang enklare och personligare.

Wipro Limited (Western India Products Limited) är en global multinationell IT-konsult och systemintegratör med huvudkontor i Bangalore, Indien. Företaget är också återförsäljare av PC-produkter, servrar, bärbara datorer, lagringsprodukter, nätverkslösningar och programvarupaket från internationella märkesleverantörer. Wipro har arbetat i detta verksamhetsfält sedan 1981 och har idag mer än 140 000 medarbetare i 54 länder.

British Telecom (BT) är en av världens ledande leverantörer av IT-kommunikationstjänster och lösningar, med kunder i mer än 170 länder. Den huvudsakliga verksamheten omfattar nätverkstjänster globalt; lokala, nationella och internationella telekomtjänster för användning i bostaden, på arbetsplatsen och på resa; produkter och tjänster för bredband, TV och Internet samt konvergerade fasta/mobila produkter och tjänster. BT har fem huvudsakliga affärsområden: BT Global Services, BT Business, BT Consumer, BT Wholesale och Openreach.

För mer information, kontakta:

Media Relations:
Thomas Schmidt, Antonio Ligi, Sandra Wiesner
(Zurich, Switzerland)
media.relations@ch.abb.com

Investor Relations:
Switzerland: Tel. 41 43 317 7111
investor.relations@ch.abb.com

ABB Ltd
Affolternstrasse 44
CH-8050 Zurich, Switzerland

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är pionjär med banbrytande teknik inom elektrifieringsprodukter, robotar och drivsystem, industriell automation och kraftnät. Vi betjänar kunder inom energi, industri samt transport och infrastruktur i hela världen. Med över 130 år av innovation skapar ABB idag framtiden inom industriell digitalisering med två tydliga värdeerbjudanden: att transportera elektricitet från kraftverk till eluttag samt att automatisera industrier från naturresurser till färdiga produkter. Som huvudpartner till Formel E, den helt eldrivna internationella motorsportklassen hos FIA, tänjer ABB på gränserna för e-mobilitet för att bidra till en hållbar framtid. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 135 000 anställda. www.abb.com