ABB tecknar kontrakt på kraftöverföringsprojekt i Förenade Arabemiraten värt 49 MUSD Kabel och distributionsstation moderniserar infrastrukturen i Abu Dhabi 2003-07-23 - ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, sade idag att de har tecknat två kontrakt till ett sammanlagt värde av 49 MUSD med Abu Dhabi vatten- och energiverk (ADWEA - Abu Dhabi Water och Elctricity Authority) på att bygga ett kabelsystem och byta ut existerande distributionsstationer. Beställningarna är resultatet av ADWEAs program för att modernisera och utveckla emiratets transmissions- och distributionsnätverk i Abu Dhabi, vilket har avreglerats att inkludera privatägda el- och vattenleverantörer. "Dessa kapacitetshöjande åtgärder kommer att hjälpa ADWEA att möta de ökande kraven som ställs på transmissionssystemet i Abu Dhabi", säger Peter Smits, chef för ABB:s division Power Technologies. "ABB kan snabbt leverera dessa projekt genom att utnyttja vår lokala närvaro och kunskap om regionen kombinerat med vår världsledandeteknik." Enligt villkoren i den första beställningen, som är värd cirka 31 MUSD, kommer ABB att konstruera, tillverka och installera 85 kilometer 132 kV under kabel med tillhörande utrustning på ön Abu Dhabi. Projektet kommer att slutföras vid utgången av 2005 och kommer att öka kapaciteten och förbättra stabiliteten i Abu Dhabis transmissionssystem. Tillverkningen av kablarna kommer att ske i Karlskrona. Den andra beställningen som är värd cirka 18 MUSD är på att konstruera, tillverka och installera en ny 132/11 kV distributionsstation. Distributionsstationen kommer att ersätta en existerande station med ett avancerad gas isolerat ställverk (GIS - gas insulated switchgear) vilket kommer att öka effektiviteten och stabiliteten i nätet. Förutom GIS- ställverken på 132/11 kV kommer ABB att leverera transformatorer och utrustning för reservkraft som ett komplett funktions åtagande. Distributionstationen kommer att vara i drift inom 24 månader. ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 135 000 medarbetare. För mer information kontakta: Aktieägar kontakter Switzerland: Tel. +41 43 317 3804 Sweden: Tel: +46 21 325 719 USA: Tel +1 203 750 7743 Investor.relations@ch.abb.com Mediakontakter ABB Corporate Communications Zurich, Thomas Schmidt Tel: +41 43 317 6493 media.relations@ch.abb.com Västerås, Per-Lennart Berg Tel: +46 21 32 50 25 per-lennart.berg@se.abb.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/23/20030723BIT00200/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/23/20030723BIT00200/wkr0002.pdf

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är pionjär med banbrytande teknik inom elektrifieringsprodukter, robotar och drivsystem, industriell automation och kraftnät. Vi betjänar kunder inom energi, industri samt transport och infrastruktur i hela världen. Med över 130 år av innovation skapar ABB idag framtiden inom industriell digitalisering med två tydliga värdeerbjudanden: att transportera elektricitet från kraftverk till eluttag samt att automatisera industrier från naturresurser till färdiga produkter. Som huvudpartner till Formel E, den helt eldrivna internationella motorsportklassen hos FIA, tänjer ABB på gränserna för e-mobilitet för att bidra till en hållbar framtid. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 135 000 anställda. www.abb.com