ABB tecknar petrokemikontrakt värt 123 MUSD i Kina

ABB tecknar petrokemikontrakt värt 123 MUSD i Kina Nytt kontrakt på petroliumfabrik accentuera långsiktigt teknologipartnerskap 2003-07-25 - ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, sade idag att de har tecknat tilläggskontrakt till ett värde av 123 MUSD med Shanghai SECCO Petrochemical Company Ltd på delar av deras nya petroliumanläggning i Kina. "Detta kontrakt är ytterligare ett tecken på förtroendet för vår teknologi och belyser vårt långsiktiga åtagande till Kinas petroliumindustri där vi har varit närvarande i mer än 30 år," säger Erik Fougner, chef för ABB:s division Oil, Gas and Petrochemicals. ABB kommer att leverera tekniklicens, konstruktions och anskaffningstjänster för en ethylbenzene/styrene monomer anläggning med en kapacitet på 500 000 ton per år samt konstruktion och anskaffninstjänster för en polystyrene anläggning med en kapacitet på 300 000 ton per år. Enheterna är en del av SECCOs nya petroliumanläggning i Caojing som kommer att kosta cirka 2,7 miljarder USD och kommer att tas i drift under 2005. ABB tecknade förra året ett kontrakt värt 200 MUSD på att leverera processteknik samt konstruktions och anskaffningstjänster för en naftakrackare samt en olefinomvandlare till samma anläggning. Dessutom ska ABB leverera teknologi, konstruktions och anskaffningstjänster för en utvinningsanläggning för butadiene. ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 135 000 medarbetare. För mer information kontakta: Mediakontakter ABB Corporate Communications Zurich, Thomas Schmidt Tel: +41 43 317 6493 media.relations@ch.abb.com Aktieägar kontakter Switzerland: Tel. +41 43 317 3804 Sweden: Tel: +46 21 325 719 USA: Tel +1 203 750 7743 Investor.relations@ch.abb.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/25/20030725BIT00060/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/25/20030725BIT00060/wkr0002.pdf

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är pionjär med banbrytande teknik inom elektrifieringsprodukter, robotar och drivsystem, industriell automation och kraftnät. Vi betjänar kunder inom energi, industri samt transport och infrastruktur i hela världen. Med över 125 år av innovation skapar ABB idag framtiden inom industriell digitalisering samt driver energiomställningen och den fjärde industriella revolutionen. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 136 000 anställda. www.abb.com