ABB-teknologi förbättrar produktiviteten i maskinapplikationer

Nya utmaningar i maskinstyrning kräver avancerade PLC:er

2014-11-26 – ABB ökar omfånget hos den snabbt växande PLC-familjen - AC500 - med en mycket högpresterande version. Den helt nya AC500 PM595 har en multiprocessor med prestanda för att klara de mest krävande maskin- och rörelseapplikationerna samt komplex kommunikation.

Den nya AC500 PM595 ”Machinery Controller” är optimerad för robust, högpresterande industriell styrning.  Den är uppbyggd kring en 1,3 GHz multi-processor med fyra 32-bitars RISC-processor och har en inbyggd ”double precision” flyttalsprocessor. Programminnet är 16 MB och hanterar ett stort utbud av kommunikationsgränssnitt. Den mycket höga beräkningskapaciteten gör att den nya styrenheten kan hantera extremt komplexa uppgifter, som kan vara koordinerade motionrörelser med många axlar, beräkningsintesiva matematiska formler för till exempel realtidstrigonometri för robotik. PM595 har också ett inbyggt gränssnitt för att ansluta ABB:s avancerade säkerhets-PLC vid maskinsäkerhetstillämpningar.

"Den stora beräkningsförmågan hos PM595, och den breda uppsättningen av funktioner och kommunikationsmöjligheter, ger en enorm flexibilitet för programmerare. Det ger en PLC som klarar praktiskt taget alla applikationer. Vi erbjuder våra automationskunder en enda PLC-plattform för ett mycket brett spektrum av applikationer, från litet till stort", säger Jonas Rehnberg, produktchef för PLC AC500 på ABB.

Anpassningsbar arkitektur
Öppen kommunikationsarkitektur är viktig för nya ”Machinery Controllern”. Detta gör att den kan integreras in i befintliga system och i dagens nätverk - samt ger en anpassningsbar arkitektur som kan hantera framtida krav. Fyra oberoende Ethernet-gränssnitt och två nätverksswitchar inbyggda i controllern. Två av dessa gränssnitt är programmerbara, och stödjer olika Ethernet-baserade protokoll såsom EtherCAT och PROFINET. Detta tillåter PLC:n att anslutas till två olika typer av nätverk samtidigt. Utöver dessa finns TCP/IP, UDP, CAN/CANopen och två RS232/485 seriella gränssnitt är integrerade i controllern. Ytterligare nätverk och fältbussgränssnitt kan anslutas via PLC:ns två kortplatser. Denna variation av kommunikationsmöjligheter ger användarna möjlighet att bygga nätverk för att integrera nya maskiner eller utrustning.

Fungerar utmärkt även för tuffare förhållanden
AC500 PM595 PLC är kompatibel med samtliga AC500 I/O-moduler - som ger obegränsad flexibilitet för alla typer av applikationer. Användare kan också bygga system med integrerad maskinsäkerhet, genom att ansluta ABB:s säkerhets-PLC direkt på en av de två kortplatserna. Det ger stora möjligheter och effektivitet vid genomförandet av säkerhetskritiska tillämpningar.

AC500 PM595 är robust i sig själv, den använder ett fast MRAM-minne, och fungerar utan kylfläktar - vilket ger stor flexibilitet vid montage. En variant av AC500 PM595 är utvecklad för svåra förhållanden och extrema klimat. XC eller "Extreme Condition"-versionen ger ytterligare skydd mot en mängd olika förhållanden, som höga och låga temperaturer, hög luftfuktighet, lågt lufttryck, salt, korrosiva gaser, vibrationer och stötar. Detta minskar kostnaderna vid installation och konstruktion.

Ett gemensamt gränssnitt för alla verktyg
Den nya PLC:n är kompatibel med ABB:s programmeringsverktyg Automation Builder. Denna utvecklingsmiljö ger en integrerad mjukvaruportfölj för PLC, drives och Motion Control. Alla de verktyg som krävs för konfigurering, programmering, felsökning och underhåll erbjuds via ett gemensamt intuitivt gränssnitt.

"PM595 erbjuder automationsingenjörer en enda plattform för dagens och morgondagens applikationer", tillägger ABB:s Jonas Rehnberg.

Kan styra över 64 axlar inom en millisekund
Potentialen för den nya PLC:n är enorm och den är speciellt lämpad för storskalig maskin- och processtyrning. CPU:n erbjuder samma prestanda som en industriell PC, men med en mycket högre nivå av robusthet. Avancerade fleraxliga motion-system är ett annat stort mål, till exempel kan PM595 styra över 64 axlar inom en millisekund. Den lämpar sig också väl för säkerhetskritiska tillämpningar i utrustningar som kranar, gruvhissar och inom industrin.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för kunder inom energi, industri, transport och infrastruktur. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 145 000 medarbetare.

För mer information kontakta:

ABB Sverige
Jonas Rehnberg