ABB toppar index för hållbar utveckling för tredje året i rad

ABB toppar index för hållbar utveckling för tredje året i rad Dow Jones Sustainability Index är en värdemätare för industrin 2001-10-11 - ABB, världsledande inom kraft- och automationsteknik, har rankats som nummer ett inom hållbar utveckling i sin bransch av Dow Jones Sustainability Index (DJSI). Det är tredje året i rad som ABB är främst i gruppen elektronikkomponenter och -utrustning. Förstaplatsen är ett resultat av de undersökningar som genomförts av SAM Sustainability Group. SAM:s undersökning utgör en del av DJSI - allmänt ansedd som en bra värdemätare för finansiella produkter baserade på indikatorer för hållbar utveckling "Hållbar utveckling är som kvalitet, du måste bara ha det," säger Jörgen Centerman, ABB:s vd och koncernchef. "Vi uppskattar erkännandet av ABB:s ansträngningar att spela en konstruktiv social roll liksom att hjälpa våra kraft- och industrikunder att förbättra sin prestanda samtidigt som de sänker sin miljöpåverkan." SAM ser hållbar utveckling "som en affärsstrategi för att skapa långsiktigt aktieägarvärde genom att ta till vara på de möjligheter och hantera de risker som ekonomisk, miljömässig och social utveckling skapar." "Indexet är ett tydligt och opartiskt mått på företagens arbete med hållbar utveckling jämfört med branschkollegor," säger Ivo Knoepfel, chef för Rating and Index Research vid SAM Sustainability Group. "Vi lovordar ABB:s integration av informationsteknologi, Industriell IT, i produkter och system samt deras insatser i småskalig, decentraliserad kraftgenerering och förnyelsebar energi." SAM rankade ABB över branschgenomsnittet och som bäst i sin grupp inom områdena företags samhällsansvar, social policy och miljöprestanda. SAM hänvisade också till ABB:s nya kundcentrerade struktur. SAMs årlig utvärdering undersöker företagens arbete inom hållbar utveckling hos de 2500 största företagen i Dow Jones globala index. I år valdes 312 företag ut till DJSI World, vilka representerar den bästa tiondelen av de hållbara företagen globalt. ABB (www.abb.com) är världsledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB har 160 000 medarbetare i mer än 100 länder. För mer information, kontakta: ABB Media Relations ABB Investor Relations Thomas Schmidt Switzerland: Tel. +41 1 317 7266 Tel: +41 1 317 7354 Sweden: Tel. +46 21 32 5928 Fax: +41 1 317 7958 USA: Tel. +1 203 750 7743 media.relations@ch.abb.com Investor.relations@ch.abb.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/11/20011011BIT00690/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/11/20011011BIT00690/bit0001.pdf

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är pionjär med banbrytande teknik inom elektrifieringsprodukter, robotar och drivsystem, industriell automation och kraftnät. Vi betjänar kunder inom energi, industri samt transport och infrastruktur i hela världen. Med över 125 år av innovation skapar ABB idag framtiden inom industriell digitalisering samt driver energiomställningen och den fjärde industriella revolutionen. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 136 000 anställda. www.abb.com