ABB uppgraderar automationssystem för pappersbruk i Skottland

Omfattande automatiserings- och produktionsplaneringssystem ökar produktkvalitet och effektiviteten på Stoneywood Mill i Aberdeen

2011-04-19  ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, fick nyligen ett avtal om att tillhandahålla ny automation, kvalitetsstyrsystem och produktionsplaneringssystem för Arjowiggins Creative Papers Stoneywood Mill i Aberdeen, Skottland. De nya systemen är en del av ett moderniseringsprojekt som ökar produktivitet, produktkvalitet och energieffektivitet på bruket.

Arjowiggins är ledande tillverkare av specialpapper för reklam och marknadsföring, lyxförpackningar, industriella produktförpackningar och andra typer av kreativa applikationer för synlighet. Brukets två tillverkningsanläggningar producerar tillsammans 200 ton papper per dag.

I leveransen ingår ABB:s automationssystem System 800xA för att styra och övervaka det centrala pannhuset samt integration med andra system på bruket. System 800xA kommer att förbättra pappersmaskinernas ång- och elförsörjning genom att ersätta äldre, mindre pålitlig, utrustning, samtidigt som det hjälper till att optimera energieffektiviteten. Det nya operatörsgränssnittet kommer att ge operatörerna en tydlig statusinformation över hela processen dygnet runt.

Det nya kvalitetsstyrsystemet, QCS, integrerat med 800xA för PM10 ska öka produktkvaliteten och hjälpa till att upprätthålla Arjowiggins Creative Papers högkvalitativa varumärke. ABB:s kvalitetsstyrsystem ökar väsentligt brukets produktivitet genom att öka effektiviteten för operatören och gör kvalitets- och färgomställningar mycket snabbare och säkrare.

ABB:s leverans omfattar också flera samverkande produktionsplaneringslösningar. cpmPlus, Smart Client informationssystem, ger användarna lättåtkomlig tillgång till såväl nulägesdata som historiska processdata. Med hjälp av Smart Client kan bruksledningen fatta snabbare och bättre beslut och på så sätt förbättra brukets produktivitet. Tack vare cpmPlus Loop Performance Manager övervakas och trimmas brukets reglerkretsar vilket betyder att maximal produktion upprätthålls med minimal ingenjörsinsats.ABB

(www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 124 000 medarbetare.

För mer information kontakta:

ABB Process Automation:
Kent I Jansson