ABB utser ny chef för Group Corporate Communications

Erfaren och meriterad global kommunikationschef blir chef för ABB-koncernens Corporate Communications från 1 juli 2014

2014-05-08 – ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har utnämnt Christoph Sieder till chef för Group Corporate Communications. Sieder, som är österrikisk medborgare, är för närvarande Senior Vice President Communications för specialkemikaliekoncernen LANXESS AG i Cologne, Tyskland. Han kommer att rapportera direkt till koncernchef Ulrich Spiesshofer och efterträder Clarissa Haller som lämnar ABB i slutet av maj för att bli chef för Group Communications på Credit Suisse.

Sieder, född 1970, är en välmeriterad global kommunikationschef med erfarenhet från att leda kommunikationsavdelningar vid ledande företag inom kemi, teknik och fordonsindustri. På LANXESS har han byggt upp en funktion och organisation för global kommunikation, efter avknoppningen från Bayer 2004, och framgångsrikt positionerat företaget som ett ledande varumärke i sin bransch. Han har också etablerat kommunikation som en mervärdeskapande och affärsorienterad supportfunktion till företagets 14 affärsenheter.

Ulrich Spiesshofer, koncernchef för ABB, kommenterar utnämningen: ”Christoph Sieder är en skicklig global kommunikationschef, som har spelat en avgörande roll för att forma starka industriella varumärken i ett antal branscher och genom flera konjunkturcykler. Han är en teamorienterad och förändringsinriktad ledare med ett tydligt resultatfokus och med dokumenterade meriter när det gäller att öka effekten av och effektiviteten hos modern koncernkommunikation.”

Innan Sieder kom till LANXESS AG var han ansvarig för koncernkommunikation vid Infineon Technologies AG i München, där han spelade en nyckelroll i arbetet med att profilera om företaget 2002. Före dess hade han olika befattningar inom kommunikation på företag i fordonsindustrin, inklusive Fiat och Ford Motor Company i Österrike, Storbritannien, Tyskland och Östeuropa.

Sieder har en Master i public relations samt en examen i kommunikation från universitetet i Wien.

”Christoph Sieder får en viktig roll i att ytterligare stärka ABB:s varumärke”, säger Spiesshofer. ”Med honom ombord, tillsammans med vårt starka nuvarande team, får vi ett överlägset kommunikationsstöd i arbetet att lyfta ABB till nästa nivå.”

ABB (www.abb.com) ABB är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 150 000 medarbetare.

Media Relations:
Thomas Schmidt, Antonio Ligi