ABB utser William Palm till Årets Teknolog 2017 – vinner sommarjobb

2017-03-16 - William Palm från Mälardalens Högskola är Årets Teknolog 2017. Utmärkelsen delades ut under Employer Branding-eventet Universum Awards på Berns Salonger i Stockholm den 15 mars. Priset delas ut av teknikföretaget ABB.

Viljan att förstå hur allt hänger ihop, skruva isär prylar för att identifiera problem och åstadkomma bättre resultat än tidigare. Det är kännetecken för Årets Teknolog 2017 som ABB utser till William Palm. Med driv och engagemang för att utveckla framtidens hållbara tekniska lösningar, samt förmågan att snabbt se samband, blir hans idéer till projekt och framgång.

”William är en otroligt ambitiös och ödmjuk student. Han är en god lyssnare och visar respekt för andra, vilket ligger i linje för ABB:s värderingar. Hans gedigna nyfikenhet för tekniken och dess beståndsdelar, tillsammans med hans enorma intresse för innovation, att bygga robotar och leda projekt för framtidens energilösningar, gör honom till Årets Teknolog 2017”, säger Maria Brithon Brinck, personaldirektör för ABB Sverige.

"Jag har alltid haft ett stort intresse för ny teknik, så att få chansen att arbeta hos ABB som ligger i framkant känns grymt kul. Jag hoppas på att få lära mig mer om företaget och vet att det kommer bli en rolig sommar med teknik i fokus", säger William Palm, civilingenjör i robotik vid Mälardalens Högskola.

Skräddarsytt sommarjobb
Priset består förutom utmärkelsen även av ett skräddarsytt sommarjobb på ABB:s division Industrial Automation i Västerås. William Palm kommer själv att få vara med och bestämma jobbets inriktning samt målsättning.

För sextonde året i rad anordnades Universum Awards av företaget Universum. Priset Årets Teknolog delas sedan 2007 ut av teknikföretaget ABB. Utmärkelsen överlämnades av Björn Jonsson, ansvarig för ABB:s division Industrial Automation i Sverige.

I Sverige har ABB ungefär 8 600 medarbetare och finns på cirka 30 orter. Svenska ABB är ledande leverantör av produkter och system för kraftöverföring samt process- och industriautomation. Stora verksamhetsorter är Västerås med cirka 4 000 medarbetare och Ludvika med cirka 2 700 medarbetare.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är pionjär med banbrytande teknik inom elektrifieringsprodukter, robotar och drivsystem, industriell automation och kraftnät. Vi betjänar kunder inom energi, industri samt transport och infrastruktur i hela världen. Med över 125 år av innovation skapar ABB idag framtiden inom industriell digitalisering samt driver energiomställningen och den fjärde industriella revolutionen. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 132 000 medarbetare.
www.abb.com

För mer information kontakta:
ABB Sverige
Pressavdelningen