Beställningar på transformatorer och sjökabel från Svenska Kraftnät – ingår i projektet Stockholms Ström

ABB har tagit hem en stororder från Svenska Kraftnät på två transformatorer som ska installeras i en ny transformatorstation i Anneberg i Danderyds kommun, norr om Stockholm. ABB ska också förstärka kraftförbindelserna mellan Nacka och Gustavsberg med nya sjökablar. Båda beställningarna ingår i projektet Stockholms Ström.

Stockholms Ström innehåller ett femtiotal olika delprojekt och syftet är att förstärka och förnya elnäten i hela Stockholmsregionen bland annat genom att ersätta luftledningar med nedgrävda kablar. Totalt handlar det om cirka 15 mil luftledningar som ska rivas vilket också innebär att värdefull mark kan frigöras för bebyggelse. En uppgift för den nya transformatorstationen är att transformera ner spänningen från en 400 kV-länk till 220 kV-nätet i Danderyd. Dessutom ska den ingå i en ny högspänningsring för Stockholm via en 400 kV-kabel placerad i en 13 kilometer lång tunnel som ska borras från Anneberg till Skanstull. ”Det här är den största transformatorordern från Svenska Kraftnät på mycket länge. Transformatorerna är på 750 MVA vardera och har en transportvikt på över 300 ton. När de är installerade väger de nästan 500 ton”, säger Hans Ernström, marknadschef på ABB:s affärsenhet Power Transformers. Transformatorstationen i Anneberg är en del av den strukturplan för Stockholms elnät som går under benämningen Stockholms Ström – ett samarbete mellan Svenska Kraftnät, Vattenfall och Fortum. ”Det finns givetvis många delprojekt som kommer att vara intressanta för ABB. Anledningen till att den här beställningen kom redan nu är att transformatorer i den här storleksklassen har en lång leveranstid. De två transformatorer som vi fått beställning på kommer att installeras i början av 2012”, säger Hans Ernström. I juli fick ABB:s kabelfabrik i Karlskrona en beställning på sjökabel mellan Nacka och Gustavsberg, som ingår i uppgraderingen av kraftförbindelserna till Värmdö och Farstalandet. Även detta är ett delprojekt inom Stockholms Ström. Beställningen på sjökabel från Svenska Kraftnät är en totalentreprenad och gäller totalt 40 kilometer 245kV 1200 mm² PEX-kabel, som ska förläggas som dubbelt sjökabelförband (2x3 faser). Förläggningen sker på två separata avsnitt av kraftförbindelsen – i Lännerstasundet och under Baggensfjärden. Allt ska vara installerat och klart för driftsättning nästa höst. ”Även för oss så är det här en mycket viktig och intressant order”, säger Nils-Erik Lindberg, ansvarig säljare vid ABB i Karlskrona. Projektet Stockholms Ström har en lång tidshorisont och arbetet med det nya elnätet för Stockholm beräknas pågå under de närmaste tio åren. ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i runt 100 länder och har ungefär 120 000 medarbetare.