Det var då, nu är nu: ABB introducerar konstruktions- och färgändring för nya generationens robotsystem

Robotsystemen har genomgått stora förändringar de senaste 40 åren och ABB-enheten Robotics har nu, när vi går in i ett nytt skede, uppdaterat konstruktionen för att bättre motsvara dagens förutsättningar.

• Ny konstruktion: "Dynamisk utformning" med unika former
  • Ny färg: Orange ersätts av Graphite White för alla standardrobotar från och med maj 2014
  • Lämplig för samarbete: Den nya konstruktionen signalerar en förändring där människa och robot arbetar tillsammans
  • Ett starkt globalt varumärke: ABB har en unik förmåga att leverera kompletta globala lösningar

2014-06-13- År 1974 lanserade ABB världens första eldrivna, mikroprocessorstyrda industrirobot. Under de senaste 40 åren har flera innovationer och enastående förbättringar skett inom robotindustrin. ABB:s produkterbjudande har utvecklats och förändrats dramatiskt, men färgen på våra robotar har fortsatt att vara densamma.

Då, när ABB lanserade robotprodukter som var helt nya på marknaden, var orange en lämplig färg av säkerhetsskäl. Vi ville göra personer medvetna om att de arbetade med kraftfull och potentiellt farlig utrustning. Men tiderna förändras och ABB måste hålla samma utvecklingstakt.

Vi står nu inför ett nytt skede för robotsystem, där människa och robot måste samarbeta. Ny programvara och hårdvara har legat till grund för en ny generation robotar som på ett säkert sätt kan arbeta bredvid människan. Tidigare behövdes en varningsfärg för att hålla människor på behörigt avstånd, men dagens robotar ska vara mer välkomnande.

ABB har dessutom genomgått företagsförändringar. Vi tar till vara på vår förmåga att leverera kompletta globala lösningar och ABB-varumärket är starkare världen över. Tack vare den nya konstruktionen och färgen är det enkelt att identifiera våra robotar som ABB-produkter.

"Idag lanserar vi en modernare konstruktion som är bättre anpassad för samarbete", säger Stefan Drakensjö, marknads- och försäljningschef, Robotics i Sverige. "Vi kallar denna nyhet för "Dynamisk utformning". Den bygger på konceptet att ABB tillhandahåller effektiva lösningar för en dynamisk värld. Den nya konstruktionen innebär inte bara en unik utformning utan även en ny färg, Graphite White."

Det bästa exemplet på vår nya konstruktion hittar man hos vår nyligen lanserade IRB 6700-robot. Allt från armens leder till de nya färgerna, robotarnas nya utformning är uppenbar. Från och med maj 2014 kommer ABB:s alla standardrobotar ha den nya färgen Graphite White och varje nytillverkad robot kommer från och med nu att baseras på den dynamiska utformningen. Den traditionella orange färgen kommer att finnas kvar som ett kostnadsfritt alternativ till slutet av 2014, men kunder kommer även fortsättningsvis att kunna beställa robotar i valfri färg.

ABB är stolta över att ha haft ett så stort inflytande på robotutveckligen under de senaste 40 åren. Med denna moderna, nya konstruktion förbereder vi oss för ytterligare 40 år av enastående innovationer och nära samarbete med våra partner världen över.

ABB (www.abb.com) är världsledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 150 000 medarbetare.

ABB:s enhet Robotics är en ledande leverantör av industrirobotar, och erbjuder även robotprogramvara, kringutrustning, modulbaserade tillverkningssystem och tjänster för bland annat svetsning, materialhantering, montering, målning, ytbehandling, plockning, packning, palletering och maskinunderhåll. ABB:s huvudmarknader omfattar bil-, plast-, metall-, gjuteri-, elektronik- och maskinverktygsindustrin, samt läkemedels-, livsmedels- och dryckesindustrin. Fokus på problemlösning hjälper tillverkare att förbättra produktiviteten, produktkvaliteten och medarbetarnas säkerhet. ABB har installerat över 200 000 robotar världen över.

Besök www.abb.com/robotics för mer information.

ABB Discrete Automation and Motion
Stefan Drakensjö