Energianalys från ABB - ett avstamp mot ett hållbart företag

Hos Vopak Sweden hittade ABB:s energikonsulter många lönsamma möjligheter att spara energi. Som väntat fanns det mycket att vinna.

2013-12-10 - ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har gjort en energianalys hos Vopak Sweden för att se hur företaget kan optimera sin energiförbrukning. Energianalysen visade att Vopak hade en möjlig energibesparing på 14 procent, 5 000 MWh, per år. Det motsvarar närmare 5 miljoner kronor per år.

Det var ABB:s energikonsulter, under ledning av Jan Lidström, som 2013 utförde energianalysen, genom att först samla in data om energianvändningen i olika delar av verksamheten och granska utrustningen.

- Vi fick ta hjälp av ABB:s tekniska experter, bland annat när det gällde elvärmekablar och pumpdrifter, då Vopak är en verksamhet som vi inte riktigt är vana vid där allt försiggår utomhus och inte i en byggnad. Men det finns såklart likheter med andra verksamheter också, säger Jan Lidström.

Energikonsulterna intervjuade även många av de anställda på Vopak, från marknadsansvariga till operatörer. Dessa intervjuer är alltid en väsentlig del i en energianalys från ABB. Dessa samtal ska få fram kunskapen som finns hos de anställda och sedan lägga ihop alla delar för att få en helhetsbild av energianvändningen.

Efter intervjuerna sammanställde energikonsulterna en rapport med energianvändning och förslag på åtgärder. I augusti 2013, presenterades denna rapport för Vopaks vd och ledningsgrupp.

- Vi fick se konkreta siffror på besparingsåtgärder och det var väldigt intressant. Vi hade redan en rätt så bra bild över vad vi skulle kunna spara, men nu fick vi det svart på vitt, säger Kim Kautto, ansvarig för energiprogram på Vopak Sweden.

Besparingarna gällde såväl investeringar i system och utrustning som förändringar i beteende och rutiner. Exempelvis ska styrsystemen som reglerar tankvärme modifieras så att operatörerna kan ha bättre koll på att det är rätt temperatur i rätt tank. Tryckluftsanläggningen ska byggas om så att den inte går för fullt hela tiden utan enbart efter behov.

- Ibland är utrustning och system igång utan att de används eller behövs. Så är det säkert i många företag. Här gjorde energikonsulterna skillnad. De fick fram det genom att ha rätt kunskap för kartläggning och ställa rätt frågor, berättar Kim Kautto och fortsätter:

- Alltsammans ska resultera i ett program för ständiga förbättringar, som en upptrampad väg mot ett hållbart företag. En väg där ett första grundläggande steg vad ABB:s energianalys.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 150 000 medarbetare.

Fakta Vopak Sweden
Vopak Sweden driver tanklagringsanläggningar med terminaler i Göteborg, Malmö, Södertälje och Gävle. Lagring, med eventuell önskad behandling, gäller flytande bulkvaror som petroleumprodukter, kemikalier och bitumen, för kunder i många olika branscher. Vopak Sweden ägs av Royal Vopak, ett av världens största oberoende tanklagringsföretag, med 83 tanklagringsanläggningar i 31 länder. Vopak Sweden har 80 anställda och huvudanläggning i Göteborg.

Fakta ABB:s energikonsulter
ABB:s Energieffektiviseringsgrupp, ABB Energy Efficiency, hjälper kundföretag att ta tillvara energin optimalt allt efter förutsättningarna. Energikonsulterna kartlägger verksamhet, organisation, utrustning och energianvändning och granskar hur utrustningen används. Analysen sammanställs i en rapport med förslag till åtgärder. Konsulterna åtar sig uppdrag inom bland annat verkstadsindustri, tung industri, fastigheter, butiker och skolor.

ABB Service
Tommaso Auletta