Energiforskning på Chalmers belönas med ABB-stipendium

2006-03-08 - Teknologie doktor Christophe Demazière vid Chalmers Tekniska Högskola avdelningen för nukleär teknik, har tilldelats årets stipendium ur Gunnar Engströms ABB-stiftelse för sin framgångsrika forskning om reaktordiagnostik och säkerhetsanalys av kärnkraftsreaktorer. Han får 50 000 kronor. Christophe Demazière har bland annat utvecklat en beröringsfri metod för att bestämma en viktig säkerhetsparameter hos kärnreaktorer, den så kallade moderatortemperaturkoefficienten. Demazières mätmetod, som kan användas utan att störa driften, har bland annat framgångsrikt testats på Ringhals och kommer att ersätta den traditionella metoden där det krävdes reducerad reaktoreffekt under ett helt dygn för att genomföra mätningen. Gunnar Engströms ABB-stiftelse har som syfte att uppmärksamma och belöna yngre, framgångsrika forskare för deras insatser inom svensk energiforskning. Stiftelsen har sedan starten 1983 delat ut ett eller flera priser varje år och årets pristagare är den 44:e i ordningen. Målgruppen för stipendiet är bred, vilket gör priset intressant för hela den svenska energiforskningen. Resultat som belönas ska ha, eller ser ut att få, praktisk och ekonomisk betydelse för energitillförsel, energikonvertering, energilagring eller energihushållning. Stipendiet delas ut senare under våren på Chalmers Tekniska Högskola. Stipendieutdelare är Charlotte Brogren, utvecklingschef ABB Robotics. ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 104 000 medarbetare. För mer information kontakta: ABB Sverige Tel: 021-32 32 32 press@se.abb.com