Ett starkare ABB med sina partner

ABB:s första auktoriserade företagspartner AB Sverull har officiellt certifierats vid en konferens i Karlstad. Certifieringen ingår i ABB:s globala satsning på sina partners och nu står fler partner på tur att bli auktoriserade.

2012-05-21 – Under 2012 marknadsför ABB ”Value Provider Programmet” på bred front. Ett partnerprogram mellan ABB och sina befintliga och nya partner där Systemintegratörer, Tekniska Partner, Distributörer, skåpbyggare och Service ingår.

ABB:s enheter har sedan ett antal år tillbaka haft separata avtal och certifieringar med sina partnerföretag. Att på detta sätt samla alla partner i ett program ger många fördelar.

Programmet, som gör det möjligt att skapa fler affärsmöjligheter för både ABB och dess partner, innebär att efter genomgången utbildning blir partnern en certifierad ”Authorized Value Provider”. De får då använda ABB-namnet i sin marknadsföring plus ta del av marknadsföringsmaterial från ABB. Med certifierade partner får ABB tillgång till fler utbildade säljare/kanaler mot marknaden. Det blir en vinn-vinn situation.

Först ut i Sverige att auktoriseras i programmet och därmed bli Authorized value provider, AVP, var AB Sverull i Karlstad och Norrköping. Mattias Johansson, kanalansvarig på ABB:s enhet Svensk Försäljning Motorer och Drivsystem var med och presenterade händelsen vid enhetens årliga partnerkonferens.

– Jag är nöjd och förväntansfull efter den första auktorisationen. När kunderna vänder sig till en auktoriserad partner kan de känna sig trygga med att partnerna erbjuder samma stöd och hjälp som om det skulle vara en ABB-kontakt.

Anders Kjellberg är regionansvarig på AB Sverull och har samarbetat med ABB sedan 2006. Han är mycket nöjd med auktorisationen.

– I takt med att vår kompetens stärks genom programmet, stärks samarbetet med ABB. Vi har ett ständigt aktivt arbete med kompetensutveckling. Har vi rätt kompetens har vi rätt ”verktyg” för att inte bara vara en försäljningskanal åt ABB utan en samarbetspartner till kunden, säger Anders Kjellberg. Auktorisationen gagnar vår försäljning överlag och det är extra roligt att vi blev Sveriges första Authorized Value Provider inom ABB, fortsätter han.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 145 000 medarbetare.

ABB Discrete Automation and Motion                                    ABB Sverige
Mattias Johansson, kanalansvarig                                             Christine Gunnarsson, presschef
Tel: 021- 32 92 31                                                                    Tel. 021-32 32 32
mattias.johansson@se.abb.com                                               press@se.abb.com