EVgo och ABB implementerar USA:s första snabbladdare med hög effekt för elfordon

2017-05-10 - USA:s ledare inom snabbladdning, EVgo, driftsätter en snabbladdare med hög effekt för nästa generations elfordon.

EVgo, USA:s största nätverk av offentliga snabbladdningsstationer för elbilar och teknikföretaget ABB är glada att meddela att de kommer att skapa USA:s första snabbladdare med hög effekt i Fremont, Kalifornien med möjlighet att leverera otroligt höga laddhastigheter. Högeffektsystemet för snabbladdning, som tillverkas av ABB, har en maximal laddningshastighet med 150 kW, vilket ger en laddning som är tre gånger snabbare än vad som finns idag.

Laddaren kommer att bidra till forskning för nästa generations elbilar och kommer inledningsvis att möjliggöra testning av forskningsplattformar för elfordon på 150 kW. Det installerade systemet har potential att nå laddhastigheter med upp till 350 kW med en uppgradering. Vartefter biltillverkare anpassar sig efter framtida hårdvaru- och tjänstestandarder, kommer stationen att möjliggöra branschsamordning och testning. EVgo använder stationen för att studera nyttoeffekter, installationsnormer, tillståndsgivning samt bygg- och säkerhetskrav. Det kommer också att vara en demonstrationsplattform för elektriska certifieringskommittéer.

På både EVgo och ABB diskuterar man genomförandet av snabbladdning med hög effekt som ett kritiskt nästa steg i utvecklingen av elbilar, vartefter biltillverkare inför nya elfordon med ökad batterikapacitet och större räckvidd. Redan har två biltillverkare meddelat planer på att sälja bilar i USA som kommer att ladda till betydligt högre hastigheter om mindre än två år. Dessutom har fem biltillverkare meddelat ett samarbete för att bygga 400 laddningsstationer med hög effekt (350 kW) i hela Europa.

De snabbaste tillgängliga laddarna på marknaden för allmänheten för närvarande är på 50 kW, vilket kan ge ungefär fem kilometer per minuts laddning. En 150 kW laddare kan ge 14 kilometer per minut, och en 350 kW laddare kommer att ge mer än 32 kilometer per minut.

Den nya laddningsstationen kommer på begäran att finnas tillgänglig för bilindustrins forskningsfordon och är avsedd att informera om framtida framsteg inom elfordonsutveckling, räckvidd, kapacitet och laddhastighet. Laddaren kommer inte att vara öppen för allmänheten, men den finns på landets mest trafikerade allmänna plats för snabbladdare i Fremont, Kalifornien.

"EVgo har tagit ytterligare ett steg i nästa generations snabbladdare med hög effekt, vilket kommer att driva hela elfordonsindustrin", säger Terry O'Day, vice VD, produktstrategi och marknadsutveckling, på EVgo. ”Vårt mål är att göra det möjligt med en förbättrad service för snabbladdare i framtiden och att hjälpa våra OEM-partners att erbjuda ett ännu bekvämare och mer tilltalande alternativ till sina kunder."

”ABB delar EVgo:s vision att stödja en ständigt växande grupp av elbilsförare som kräver bekvämlighet i upplevelsen på en tankningsstation", säger Tarak Mehta, global chef för ABB:s division Electrification Products. "Vi är stolta över att vara en del av detta branschledande projekt med vår teknik för högeffektladdning."

EVgo driver för närvarande det största nätverket av snabbladdare i landet, med över 900 snabbladdare på 66 av de bäst säljande bilmarknaderna i USA, och stöder alla aktuella laddningsstandarder. EVgo har ABB:s snabbladdare för likström installerade i hela sitt nätverk med den kritiska anslutningsteknik som behövs för fjärrförvaltning, vilket bidrar till att möjliggöra EVgo:s höga drifttid.

Om ABB
ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är en pionjär med banbrytande teknik inom elektrifieringsprodukter, robotar, motorer och drivsystem, industriell automation och kraftnät. Vi betjänar kunder inom energi, industri samt transport och infrastruktur i hela världen. Med över 125 år av innovation skapar ABB idag framtiden inom industriell digitalisering samt driver energiomställningen och den fjärde industriella revolutionen. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 132 000 medarbetare. www.abb.com

Om EVgo
EVgo är USA:s största och populäraste snabbladdningsnätverk för elfordon (EV) för allmänheten. EVgo erbjuder förare en premiumtjänst baserad på det faktum att de äger och driver 100 procent av sina stationer. EVgo:s laddningsstationer inkluderar de snabbaste multistandardladdarna som finns tillgängliga för allmänheten, och dess snabba tillväxt tar EV-förare längre än något annat publikt nät i USA. För mer information eller för att ansluta dig till EVgo-nätverket, besök www.evgo.com.

ABB Sverige
Jan Mörtstrand, marknadschef, ABB Electrification Products