Fortune placerar ABB på topp-10-listan ”Change the World”

ABB:s globala ledarskap inom snabbladdningslösningar för elfordon får Fortune Magazine att ranka ABB som nummer 8 bland de främsta företagen som ”hjälper planeten och tacklar sociala problem”.

ABB har rankats som nummer 8 på Fortune Magazines lista "Change the World" för företagets satsning på att snabba upp anammandet av transporter med ren el. Fortune förklarar att listan värdesätter företag som ”har haft en positiv social inverkan genom aktiviteter som en del av deras strategi i kärnverksamheten.”

Genom att ranka ABB bland de 10 främsta i sin fjärde årsrankning placerar Fortune företaget i en prestigefylld grupp. Bland övriga företag som fått utmärkelsen finns läkemedelstillverkaren Merck för användning av det livräddande vaccinet mot Ebola-viruset i år i Demokratiska republiken Kongo. Fortune har också premierat Reliance Jio, ett telekomföretag som tillhandahållit ”digitalt syre” för smarttelefoner och bredband till fler än 200 miljoner abonnenter i Indien på mindre än två år.

ABB:s koncernchef Ulrich Spiesshofer säger att Fortunes rankning innebär en validering av företagets ledarskap och satsning på e-mobilitet som ett sätt att bryta sambandet mellan ekonomisk tillväxt och klimatförändringar.

”ABB är engagerade i att driva världen framåt utan att förbruka jordens resurser”, säger Spiesshofer.

ABB, vars e-mobilitetsportfölj innefattar addnings- och kraftlösningar för tåg, bussar och fartyg, har utvecklat snabbladdare för bilar som kan öka räckvidden med hela 20 mil på bara 8 minuter.

”I och med att elfordonen blivit allt mer populära”, skriver Fortune, ”har ABB installerat över 7 000 snabbladdstationer över hela världen – något som sparat över 7,5 miljoner liter bensin de senaste sju åren. Laddverksamheten har lett till tvåsiffriga årsintäkter sedan 2015. Härnäst: en plan att tillsammans med Electrify America placera ut hundratals laddstationer i USA under nästa år.”

Fortunes kriterier för rankningen ”Change the World” innefattar graden av innovation i företagets teknik samt fördelar vad gäller lönsamhet och aktieägarvärde från positiv social inverkan.

Under andra kvartalet redovisade ABB mer än 30 procents tillväxt i nettovinst jämfört med samma period föregående år till 681 miljoner dollar, medan intäkterna ökade till 8 889 miljarder dollar.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är pionjär med banbrytande teknik inom kraftnät, elektrifieringsprodukter, industriell automatisering samt robotar och drivsystem. Vi betjänar kunder inom energi, industri samt transport och infrastruktur i hela världen. Med över 130 år av innovation skapar ABB idag framtiden inom industriell digitalisering med två tydliga värdeerbjudanden: att transportera elektricitet från kraftverk till eluttag samt att automatisera industrier från naturresurser till färdiga produkter. Som huvudpartner till ABB Formel E, den helt eldrivna internationella motorsportklassen hos FIA, tänjer ABB på gränserna för e-mobilitet för att bidra till en hållbar framtid. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 147 000 medarbetare. www.abb.com

För mer information kontakta:
ABB Sverige
Christine Gunnarsson, presschef