Framtidens fabrik i fokus när ABB ställer ut på Elmia Automation

Kollaborativa robotar och digitalisering för framtidens fabrik står på agendan när ABB ställer ut på Elmia Automation.

Besök montern D02:40 och se hur ABB hjälper sina kunder att stärka konkurrenskraften, samtidigt som de förbättrar flexibiliteten och skördar fördelarna med ett allt mer uppkopplat tillverkningsekosystem.

I maj när Elmia Automation slår upp portarna för fjärde gången finns ABB på där besökarna får ta del av hur ABB kan bidra till att förbättra effektiviteten och produktiviteten med ökat samarbete och digitalisering i framtidens fabrik. ABB satsar stort och visar stor del av företagets erbjudande inom robotik inklusive service och uppgraderingstjänster, maskinbetjäning, motorer och drivsystem och säkerhetsprodukter.

”Vi ser mycket fram emot årets mässa. Den är en viktig arena för företag inom tillverkande industri och en spännande mötesplats för att svensk industri ska kunna fortsätta vara konkurrenskraftig och hänga med i utvecklingen mot framtidens produktion. Vi vill betjäna våra kunder och berätta om och visa de senaste lösningarna inom robotteknik, automation och den uppkopplade fabriken. Detta för att ge idéer om hur man ytterligare kan stärka sina företag för framtiden och visa hur man kan öka sin konkurrenskraft”, säger Joakim Rosenqvist, försäljningschef för ABB-enheten Robotics i Sverige.

Exempel på innehåll i ABB-montern är robotceller för säker och kollaborativ tillverkning, maskinbetjäning samt 3D-print. Dessutom presenteras robotprogrammering via RobotStudio och drifttagning med hjälp av VR och digitala tvillingar. I entrén på mässan finns företagets tvåarmade kollaborativa robot YuMi som pärlar armband. ABB visar även en YuMi-robot i montern som är integrerad med ABB:s motorer och frekvensomriktare och som plockar godis åt besökarna. Detta är ett bra tillfälle att se hur exakt och effektiv roboten kan fungera och utan några stängsel alls - nära människor.

I montern visas också hur lätt det är för kunderna att koppla upp sina ABB-robotar och därmed jobba proaktivt med underhåll och livscykelplanering, genom My ABB portalen och erbjudandet Connected Services.

Det finns möjlighet att prova på Virtual Commissioning i Automation Builder, där besökare kan simulera virtuella ändringar i RobotStudio och realisera dessa i en verklig systemlösning bestående av en YuMi-robot, ABB:s PLC, motorer och frekvensomriktare. ABB visar också helkompatibla, flexibla och skalbara frekvensomriktare speciellt optimerade för maskinapplikationer och maskinbyggare.

På mässan visar ABB robotceller från FlexLoader-familjen som ger högre produktivitet och optimerade driftskostnader. ABB FlexLoader är ABB:s nästa generation av standardiserade och flexibla celler för matning av verktygsmaskiner och automatiserad hantering av komponenter i produktionen. Bland annat visas FlexLoader-celler med den senaste 3D-tekniken och visionsystem för maskinbetjäning.

Ökad produktivitet med integrerade säkerhets- och automationslösningar
ABB visar vidare sitt kompletta program för maskinsäkerhetslösningar, inklusive utgående enheter som kontaktorer och säkerhetsbrytare i kombination med automationslösningar för robotceller.

”Vi höjer säkerheten och sänker kostnaderna med vårt breda utbud av integrerade lösningar för säkerhet och automation. Med andra ord, ökad säkerhet ger bättre produktivitet”, säger Anders Brunander, försäljningschef på ABB Lågspänningsprodukter.

Bredvid ABB har företaget B & R, som nu integreras med ABB-familjen, sin monter med bland annat intuitiva och webbaserade operatörspaneler med direktanslutning från sensorn till molnet. B&Rs engagemang för öppna standarder som POWERLINK, openSAFETY, OPC UA, html 5,  med flera, möjliggör sömlös kommunikation och perfekt balanserad  prestanda. På plats finns det innovativa och flexibla transportsystemet, ACOPOStrak, som skapar oöverträffad flexibilitet ner till batch-size-one-lösningar. Filosofin är att skapa värde tillsammans och att skapa lösningar i partnerskap för framtiden.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är pionjär med banbrytande teknik inom elektrifieringsprodukter, robotar och drivsystem, industriell automation och kraftnät. Vi betjänar kunder inom energi, industri samt transport och infrastruktur i hela världen. Med över 130 år av innovation skapar ABB idag framtiden inom industriell digitalisering samt driver energiomställningen och den fjärde industriella revolutionen. Som huvudpartner till Formel E, den helt eldrivna internationella motorsportklassen hos FIA, tänjer ABB på gränserna för e-mobilitet för att bidra till en hållbar framtid. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 135 000 anställda. www.abb.com

För mer information kontakta:

ABB Sverige
Joakim Rosenqvist