Frantschach Pulp&Paper Sweden AB ökar tillgängligheten och minskar miljöpåverkan i Dynäsfabriken. 2001-10-15 -- ABB har fått en order på drivutrustning till pappersmaskin 5 samt underhåll av samtliga drivsystem i Franschach Pulp&Paper Swedens fabriken under 5 år. Beställningen är värd cirka 24 miljoner kronor och utrustningen ska tas i drift under juni 2002 i Dynäsfabriken som tillverkar kraft- och säckpapper. I investeringen ingår processmotorer, vattenkylda och luftkylda frekvensomriktare, uppgradering av styrsystem, montage, idrifttagning, reservdelar och utbildning. Frantschach ställde extra stora krav på drivsystemet för att erhålla minskad energiförbrukning, högre verkningsgrad och lägre ljudnivå. Underhåll av samtliga motordrifter i fabriken ingår också som ett led i att öka tillgängligheten i hela produktionskedjan. ABB kommer att tillsammans med kundens personal att arbeta i team med mätningar, haveriutredningar mm för att uppnå målet ökad tillgänglighet. ABB hjälper pappers- och massaindustrin att producera papper med högsta tänkbara kvalitet, hög produktionskapacitet och minimal miljöpåverkan. Produktiviteten och kvaliteten i anläggningar förbättras kostnadseffektivt med helhetslösningar baserade på kunskap om kundens processer. ABB (www.abb.com) är världsledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB har 160 000 medarbetare i mer än 100 länder. -SLUT- ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/15/20011015BIT00140/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/15/20011015BIT00140/bit0002.pdf

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är pionjär med banbrytande teknik inom elektrifieringsprodukter, robotar och drivsystem, industriell automation och kraftnät. Vi betjänar kunder inom energi, industri samt transport och infrastruktur i hela världen. Med över 125 år av innovation skapar ABB idag framtiden inom industriell digitalisering samt driver energiomställningen och den fjärde industriella revolutionen. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 136 000 anställda. www.abb.com