Genombrottsorder på DC-teknik för fartyg

ABB tar hem sin första order på ett likströmsbaserat elsystem (DC-system) för fartyg. Systemet kan sänka bränsleförbrukningen och utsläppen med upp till 20 procent.

ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har tagit hem sin första order på ett likströmsbaserat elsystem (DC-system) för fartyg. DC-systemet, som ska installeras ombord på ett offshorefartyg som nu byggs i Norge, kommer att säkerställa en fartygsdrift med högsta möjliga energieffektivitet och minsta möjliga utsläpp. Beställare är fartygets ägare Myklebusthaug Management.

I fartyg med traditionell elektrisk framdrivning sker en mängd likströmskopplingar från växelströmskretsen (AC-kretsen) till trustorer och framdrivningssystem, vilka ofta står för mer än 80 procent av elanvändningen ombord. ABB:s DC-system ombord innebär ett viktigt steg framåt för optimerad framdrivning genom att ansluta alla DC-kopplingar och distribuera elkraften genom en enda DC-krets med betydande energibesparingar som resultat.

ABB:s DC-system för fartyg lanserades i maj 2011 och är ett exempel på uppsvinget för DC-teknik inom olika applikationer för kraftförsörjning. Systemet kommer att erbjuda effektiv kraftdistribution och elektrisk framdrivning för många typer av fartyg. Det är konstruerat för fartyg med lågspänningssystem ombord, såsom offshorefartyg, bogserbåtar, färjor och kryssningsfartyg, och kan minska bränsleförbrukningen och utsläppen med upp till 20 procent.

”Med den här lösningen är fartyget också förberett för maximala energibesparingsmöjligheter via kompletterande DC-baserade energikällor, såsom solceller, bränsleceller eller batterier anslutna direkt till fartygets DC-system”, säger Veli-Matti Reinikkala, chef för ABB:s division Process Automation. ”DC-systemet ombord kommer att bidra till högsta bränseleffektivitet med minsta möjliga utsläpp från första stund som fartyget tas i drift.”

ABB ska leverera det kompletta DC-systemet, inklusive kraft-, framdrivnings- och automationssystem, till det 93 meter långa arbetsfartyget på 5 000 ton, som ska stödja verksamhet vid oljefält offshore. Leveransen är beräknad till första kvartalet 2013.

En viktig fördel med ABB:s DC-system för fartyg är att motorerna inte längre behöver gå på fasta varvtal utan kan anpassas till en optimal bränsleförbrukning med hjälp av varvtalsreglering. Genom att undanröja behovet av skrymmande transformatorer och elcentraler minskar också vikten på fartygets kraftsystem, såväl som utrymmeskraven, med upp till 30 procent, vilket ger ökad plats för gods eller passagerare och samtidigt ökad flexibilitet för placering av systemkomponenter på fartyget.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 135 000 medarbetare.

För mer information, kontakta:

Media Relations:
Thomas Schmidt, Antonio Ligi