IRB 360 FlexPicker™ i mellansegmentet fullbordar ABB:s serie för pickerrobotar

2014-01-29- Robotarna finns tillgänglig i sex olika varianter, vilket gör IRB 360 FlexPicker-serien än mer flexibel och robust samt att de passar fler applikationer än någonsin tidigare.

Ny variant: IRB 3606 för storskalig produktpackning med en lastkapacitet på 6 kg, 1 600 mm    räckvidd och 460 mm vertikal rörelse.
Hela serien: Flera olika varianter med en lastkapacitet på 1-8 kg och 800-1 600 mm räckvidd.
Förbättrat armsystem: Förstärkta komponenter, robusta lager och större ledinfästningar.
FlexPicker™-seriens styrkor: Mer kompakt design, korta cykeltider, hög utförandehastighet och tål miljöer som rengörs med industriella tvättmetoder.

I snart 15 år har ABB:s IRB 360 FlexPicker-robotar varit marknadsledande inom snabb och innovativ robotteknik för plockning och packning. Jämfört med konventionell hård automation erbjuder IRB 360 mer flexibilitet och en kompakt konstruktion utan att göra avkall på precision och lastkapacitet.

ABB:s senaste nytillskott till IRB 360-serien är IRB 360-6, en medelstor robot med en räckvidd på 1 600 mm och en lastkapacitet på 6 kg. Den längre räckvidden passar utmärkt för applikationer där transportband måste placeras längre ifrån varandra eller i miljöer där plock- och placeringsrörelserna kräver större avstånd.

I IRB 360-serien ingår nu flera olika varianter med en lastkapacitet från 1 kg till 8 kg. Räckvidden bland de olika varianterna sträcker sig från 800 mm till1 600 mm. Det innebär att det finns en IRB 360-robot för praktiskt taget alla behov. Utmärkt rörelsestyrning, korta cykeltider och hög precision gör att IRB 360 fungerar i mycket höga hastigheter i både rymliga och trånga miljöer med mycket snäva toleranser. De nya varianterna är båda utrustade med en omarbetad verktygsfläns som passar större gripdon, vilket effektiviserar hanteringen av produkter som ska packas i hög hastighet på transportband.

”Vi är stolta över att kunna komplettera FlexPicker-serien och att bibehålla vår ledande position på marknaden för robotstyrd plockning och packning”, säger Klas Bengtsson, produktchef. IRB 360-serien erbjuder nu lösningar för de allra kortaste, snabbaste och lättaste applikationerna, men även för tung, storskalig plockning.

Serien är anpassad för att tåla industriell rengöring i miljöer med höga sanitära krav, till exempel applikationer för kött- och mjölkprodukter. IRB 3606 kan fås i helt ”wash-down”-utförande i enlighet med kapslingsklass IP679K, vilket innebär att den kan rengöras med industrirengöringsmedel. Roboten har släta ytor som är lätta att skölja av och smörjfria leder som tål de flesta korrosionsmedel.

Samtliga robotar i IRB 360-serien kan utrustas med ABB:s programvara PickMaster™ som har utvecklats till ett ovärderligt verktyg för integratörer och användare. Med hjälp av PickMaster kan en hel produktionslinje utvecklas, simuleras och programmeras på mindre än en dag. Sedan återstår bara installation av robotarna och tillhörande utrustning.

Alla produkter från Robotics levereras och servas fullt ut av Robotics globala sälj- och serviceorganisation på över 100 platser i 53 länder.

ABB AB
Klas Bengtsson
Produktchef
021- 344873
klas.h.bengtsson@se.abb.com

ABB Sverige:
Christine Gunnarsson, Presschef

Mer information för presskontakter:

ABB är en ledande leverantör av industrirobotar, och erbjuder även robotprogramvara, kringutrustning, modulbaserade tillverkningssystem och tjänster för bland annat svetsning, materialhantering, montering, målning, ytbehandling, plockning, packning, palletering och maskinunderhåll. ABB:s huvudmarknader omfattar bil-, plast-, metall-, gjuteri-, elektronik- och maskinverktygsindustrin, samt läkemedels-, livsmedels- och dryckesindustrin. Fokus på problemlösning hjälper tillverkare att förbättra produktiviteten, produktkvaliteten och medarbetarnas säkerhet. ABB har installerat över 200 000 robotar världen över.