Kunskapsutbyte och systemnyhet på ABB:s automationsforum

Den 7-8 maj ordnade ABB ett stort kunskapsforum i Västerås där deltagarna bjöds på automationserfarenheter från skilda branscher. Samtidigt presenterade ABB en ny version av System 800xA.

ABB:s kunskapsforum i Västerås, Automation Scandinavia, samlade under två majdagar mer än 270 deltagare från processindustri, gruvor, kraftvärmeverk samt systemintegratörer och andra partners till ABB.

- Vi vill sprida erfarenheter om automation och ta upp frågor som är gemensamma för kunder, partners och användare i olika branscher, sade Håkan Nytorp, divisionschef för Process Automation inom ABB Sverige, i sitt inledningsanförande. I Sverige har vi unika samarbeten inom svensk industri och detta forum är en del av det. Det är viktigt att vi i Sverige både kan konkurrera och samarbeta.

- Samtidigt vill vi visa vår nya version av System 800xA och våra helhetslösningar för drift- och kontrollrum där en integrerad automationsmiljö gör det lättare att dela information och att samarbeta för ökad produktivitet.

Automation i framtiden

Framtidstrender för automation målades upp av Veli-Matti Reinikkala, ABB:s globala divisionschef för Process Automation.

I industrin, liksom inom andra områden, tar den digitala tekniken över. Snart kan man mäta det mesta till låg kostnad och få mängder av information. Men det är värdelöst om det inte finns system som kan ta hand om informationen och presentera den på ett användbart sätt.

En annan viktig fråga gäller säkerheten. När det gäller automation och IT är säkerhet avgörande, om en hackare tar sig in i systemen blir det ofta katastrofalt.

- Det är en växande fara och det är därför vi på ABB sätter fokus på det, sade Veli-Matti Reinikkala.

Vidare pekade han på de ökande råvarukostnaderna som gör det extra viktigt att ha kontroll över hela produktionskedjan för att spara råvara.

Högaktuellt är också energianvändningen. Energi är en stor kostnad för de flesta industrier men för många är det oklart hur mycket de använder och till vad.

- Det finns till exempel massor av ”dumma” motorer som går hela tiden, utan att styras efter behov med hjälp av tex en frekvensomriktare.

Säkert med nya versionen av styrsystemet

Innan deltagarna spred ut sig i utställningen, arenan för det senaste inom drift-och kontrollrum eller i de många seminarierummen berättade Tobias Becker, ABB:s globala affärsområdeschef för Control Technologies, mer om ABB:s nya version 6.0 av styrsystemet System 800xA.

- Den är utvecklad speciellt för ökad systemsäkerhet. Inte minst med tanke på de som använder äldre operativsystem likt Windows XP, och som nu behöver uppgradera.

Utvecklingen av den nya versionen har tagit 1,5 år och den bygger vidare på tio års uppgraderingar och förbättringar av ABB:s System 800xA. För ökad säkerhet använder den nya versionen Microsofts operativsystem Windows 8.1/Server 2012 R2. Systemet har också säkerhetsbarriärer i lager på lager, ner på djupet, modulärt och valbart.

Den nya versionen ger fler möjligheter till bättre samverkan mellan människor, system och utrustningar. Bland annat genom enklare installation och systemunderhåll, och genom förbättrade verktyg för larmhantering.

Tekniskt sett kräver version 6.0 färre servrar än tidigare versioner vilket gör systemet enklare att administrera. Det blir också lättare att hålla hög säkerhet och det spar energi.

Mängder av föredrag

Störst utrymme under kunskapsforumet fick utbyte av erfarenheter och kunskaper genom ett 40-tal parallellkörda föredrag med många föreläsare från olika svenska företag, bland SCA Forest Products, Sandvik Materials Technology, Trafikverket, AAK Karlshamn och Boliden Aitik.

- Vi har alla mycket att lära av varandra för att lyfta automationsnivån i industrin och därmed öka konkurrenskraften, sade Håkan Nytorp.

Intresset för att lära mer syntes tydligt i antalet åhörare i forumets uppbyggda arena för kontrollrum. Där visades en hel del av nyheterna i System 800xA av ABB-anställda som agerade operatörer i en arbetsmiljö fokuserad på ergonomi och samarbete. ”Mycket intressant”, konstaterade flera av de många som fyllde besöksstolarna i kontrollrummet.

Kunskapsforumet var ABB:s första i sitt slag men sannolikt kommer det att anordnas vid fler tillfällen.

- Fantastiskt roligt med så många deltagare från så många branscher, sade Håkan Nytorp.

För mer information, kontakta:

ABB Sverige:
Christine Gunnarsson, Presschef