Ledande energibolag utökar projekt för smarta elnät tillsammans med Ventyx Asset Health Solution

Fortum utvärderar fördelarna med förebyggande underhållsstrategier vid Norra Djurgårdsstaden tillsammans med Ventyx Software

Atlanta, 2014-06-11 – ABB-företaget Ventyx tillkännagav i dag att ett avtal har ingåtts med Fortum, som är den ledande leverantören av hållbar energi i Norden, Baltikum, Polen och Ryssland, om att titta på fördelarna med förbyggande underhållsstrategier till deras kraftöverföring- och distributionstillgångar genom användandet av Ventyx Asset Health-mjukvara. Avtalet utvidgar Fortums partnerskap med ABB i ett gemensamt projekt för att designa och installera Europas första storskaliga urbana smarta elnät vid Norra Djurgårdsstaden.

”Fortum arbetar målmedvetet mot en förändring av energisystemet för att möta EU:s 2020-mål gällande utsläpp av växthusgaser, förnyelsebar energi och energieffektivisering. Men, i dagens tidsålder med begränsade personalresurser och nya krav måste vi på ett mer produktivt och effektivt sätt använda oss av redan existerande kraftöverings- och distributionstillgångar samt personalstyrka för att uppnå dessa mål” säger Göran Hult, Vice VD vid Fortum och huvudtalare vid Ventyx World Conference i Barcelona. ”Ventyx Asset Performance Management-lösning erbjuder lovande möjligheter när det gäller detta och vi är optimistiska att det kan hjälpa oss nå våra mål för Norra Djurgårdsstaden.”

Ventyx tillhandahåller bl.a. följande lösningar som är behjälpliga för Norra Djurgårdsprojektet:

• Nätövervakningssystem för distributions-, speditions- och övervakningsprogram.
  • Demand Response Management System (DRMS) för installation och underhåll av Demand Response-program inklusive virtuella kraftverk och deras spedition och kontroll.
  • Bussiness Intelligence (BI)-lösningar för att stödja kraftbolags processövervakning samt rapportering av nyckeltal, instrumentpaneler, rapporter och analyser.

Genom att addera Ventyx Asset Health-programvara ökar Fortum sin insyn i förhållandena för kritiska tillgångar, de kan prioritera underhållsaktiviteter och reparationer samt renoverings- och förnyelsebehov av alla maskiner. För att beräkna den fulla potentialen av användandet kommer Ventyx att genomföra ett Value Readiness Assessment (VRA) samt göra en teknisk genomförbarhetsstudie av mjukvaran som fokuseras på kritiska nättillgångar över hela Fortums kraftöverförings-, lågspännings- och distributionsnätverk. Genom användandet av Fortums egna data kommer VRA-testet hjälpa till att fastställa genomförbarheten och möjliga kostnadsbesparingar, samt ytterligare fördelar av en fullskalig användning av mjukvaran hos Fortum.

”Vi är säkra på att en verklighetsbaserad analys av Asset Health-mjukvaran kommer att visa på möjligheterna att säkerställa hög tillgång, tillförlitlighet och optimerad prestanda”, säger Ventyx Vice VD och General Manager för Asset Health Solution Shawn Lyndon. ”Utvidgningen av Norra Djurgårdsstadens fokus på pålitlighet och miljöarbete ger Fortum möjligheten att utveckla och nå högre höjder av såväl fysisk som finansiell tillgångsoptimering genom sammanfogningen av ABB och Ventyx distributionsunderhållssystem, som skapar möjligheten att tillhandahålla en övergripande bild av nättillgångarnas tillstånd.”

Om Fortum
Fortums syfte är att skapa energi som gör livet bättre idag och för kommande generationer. Verksamhet omfattar produktion, distribution och försäljning av el och värme samt experttjänster inom energibranschen och är fokuserad på Norden, Ryssland, Polen och Östersjöområdet. Under 2013 uppgick Fortums omsättning till knappt 6,1 miljarder euro och det jämförbara rörelseresultatet var 1,6 miljarder euro. I mars 2014 sysselsätter Fortum cirka 8 800 personer. Fortums aktie är noterad på NASDAQ OMX Helsingfors.

Om Ventyx
Ventyx är en affärsenhet inom ABB som är världsledande inom tillhandahållandet av industriell företagsmjukvara till energi-, gruv- och infrastrukturindustrier. Ventyx lösningar överbryggar glappet mellan informationsteknologi (IT) och operationell teknologi (OT), vilket skapar möjligheter för kunderna att ta snabbare och välövervägda beslut i såväl den dagliga driften som i det långsiktiga strategiska arbetet. Några av världens största organisationer förlitar sig på Ventyx lösningar för att minimera risker, öka operationell och finansiell prestanda samt för att verkställa de rätta strategierna för framtiden. För mer detaljer se www.ventyx.com

För mer information, kontakta:
ABB Ventyx
Therese Hornstedt