Solar Impulse bevisar att innovation, teknik och ett banbrytande tänkesätt kan tackla globala utmaningar

2016-07-26 - ABB:s samarbetspartner Solar Impulse har flugit jorden runt med ett soldrivet plan och bevisar därmed att vi kan hålla jorden igång utan att förstöra den.

Solar Impulse har blivit historisk genom att klara världens första jorden runt-flygning med solenergi. Planet landade där det startade, i Abu Dhabi, 04:05 lokal tid, efter den sista etappen på 48 timmar and 37 minuters flygning från Kairo.

”Det här är en historisk bedrift med ett enormt stort symbolvärde”, säger Ulrich Spiesshofer, koncernchef för ABB. ”Det här visar klart och tydligt att med ett innovativt tänkande och ren teknik kan vi hålla jorden igång utan att förstöra den. För alla ABB-medarbetares räkning vill jag därför gratulera Bertrand Piccard, André Borschberg och övriga teamet för Solar Impulse. Vi är oerhört stolta över att ha fått möjlighet att bidra till detta anmärkningsvärda projekt.”

ABB bildade en teknik- och innovationsallians med Solar Impulse mot bakgrund av ABB:s tidigare framgångar på samma område, fast på marken, under 125 år som pionjär inom kraft- och automatiseringsteknik i Schweiz.

”Det är ett historiskt genombrott för förnybar energi och ren teknik och inte bara för flygtrafiken”, säger Solar Impulse pilot, initiativtagare och ordförande Bertrand Piccard efter landningen.” Genom att kombinera sina respektive styrkor har Solar Impulse och ABB kunnat visa hur banbrytande arbete kan omvandlas till fungerande lösningar och hur energi kan produceras, lagras och användas mer effektivt för en renare värld.”

Solar Impulse medgrundare, vd och pilot André Borschberg bekräftar värdet av detta partnerskap: ”Det här projektet skulle inte ha varit möjligt utan de expertkunskaper och den support som ABB och andra organisationer har bidragit med till projektet. En del av ABB:s arbete i teknik- och innovationsalliansen med Solar Impulse innebar att bidra med experter som kunde stödja projektet samt ingenjörer som ingick i markpersonalen under hela jorden runt-flygningen.”

I sitt försök att genomföra jorden runt-flygningen var Solar Impulse tvunget att ta itu med många av de utmaningar som ABB löser på marken för sina kunder, som att maximera solcellers verkningsgrad, integrera förnybar energi i eldistributionssystemen och förbättra energieffektiviteten.

Under flygningen jorden runt mellanlandade Solar Impulse på fyra kontinenter (Asien, Nordamerika, Europa och Afrika) och flög över två oceaner (Stilla havet och Atlanten) samt Medelhavet och Arabiska halvön. Längs vägen sattes många nya flygrekord, som den längsta soloflygningen av ett flygplan (117 timmar och 52 minuter), vilket slogs av André Borschberg på etappen från Japan, och den första flygningen över Atlanten i ett soldrivet plan, vilket uppnåddes av Bertrand Piccard.

ABB (www.abb.com) är ett ledande globalt teknikföretag inom kraft och automation. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för kunder inom energi, industri, transport och infrastruktur. ABB-koncernen verkar i omkring 100 länder och har ungefär 135 000 medarbetare.

Media Relations:
Saswato Das,