Solkraftsinnovationer från ABB visas på Solelmässan

2017-11-21 - Solenergi har en stor roll att spela i uppbyggandet av ett 100 procent förnybart och långsiktigt hållbart energisystem. ABB har varit en ledande aktör inom solenergi sedan början av 90-talet och har byggt upp en omfattande portfölj av produkter och system för solenergi. På Solelmässan visas de senaste solkraftsinnovationerna från ABB.

På Svenska Solelmässan 28 november i Uppsala presenterar ABB bland annat dessa solkraftsnyheter:

• Modulbaserade strängväxelriktarna TRIO TM 50 och PVS100/120 med smart kommunikation och multi-MPPT.
  • Mikronätssystemet MGS100 som kombinerar solenergi och batterilagring.

Dessutom visas andra varianter av strängväxelriktare för villa, kommersiella fastigheter och solparker, samt ett brett utbud av lågspänningsprodukter optimala för solkraftsanläggningar.

PVS100/120 - Strängväxelriktare för villa, kommersiella fastigheter och solparker

ABB:s nya 100 och 120 kW strängväxelriktare har multi-MPPT-lösningar för att maximera flexibiliteten i utformningen av anläggningen. Omriktaren har designats för storskaliga installationer i kommersiella så väl som industriella PV-installationer eller markmonterade solkraftparker. En variant med utökad matningsomfång upp till 1500 Vdc kommer också lanseras.

Omriktaren har genomgått utförliga tester och visat en enastående prestanda och tillförlitlighet, med hög verkningsgrad och effektiv kylning. Den kräver minimalt underhåll, vilket ger reducerade kostnader. Uppkoppling mot IoT via IP-baserad kommunikation, skalbar molnarkitektur och enkel trådlös idrifttagning via surfplatta och mobila enheter ger effektiv drift av din solanläggning.

TRIO TM 50 - Modulbaserad strängväxelriktare

Senaste tillskottet till TRIO-familjen går under namnet TRIO TM 50. Med en modulär uppbyggnad och 3 MPPT ger den största möjliga flexibilitet till din anläggning. Tack vare inbyggt web interface kan igångkörning göras trådlöst och effektivt i storskaliga system.

MGS100 - Mikronätssystemet som är solenergi och batterilagring i ett

Det nya integrerade mikronätssystemet MGS100 kombinerar solenergi och batterilagring. Med MGS100 elimineras behovet av kostsamma och potentiellt skadliga diselgeneratorer. En investering i MGS100 ger således både minskade driftskostnader och minskad miljöpåverkan. MGS100 är en fristående lösning och finns med tre versioner – 20kW, 40kW, 60kW nominell last.

Lågspänningsprodukter optimerade för solkraftsanläggningar

ABB erbjuder ett omfattande sortiment av lågspänningsprodukter för solkraftsanläggningar, med brytare, lastfrånskiljare, säkringar, reläer, elmätare, överspänningsskydd, och mer därtill. Allt utvecklat särskilt för att din solkraftsanläggning ska fungera optimalt.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är pionjär med banbrytande teknik inom elektrifieringsprodukter, robotar och drivsystem, industriell automation och kraftnät. Vi betjänar kunder inom energi, industri samt transport och infrastruktur i hela världen. Med över 125 år av innovation skapar ABB idag framtiden inom industriell digitalisering samt driver energiomställningen och den fjärde industriella revolutionen. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 136 000 medarbetare. www.abb.com

För mer information kontakta:

ABB Electrification Products
Helena Wetterling,