Sveriges första energilager i unik test med elbilar

För några månader sedan invigdes Sveriges första energilager i Falköping. Nu ska Falbygdens Energi testa hur lagret klarar av att ladda elbilar och ta emot el från solceller.

ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, levererade för några månader sedan det första energilagret i Sverige till Falbygdens Energi i Falköping. Nu ska Falbygdens Energi testa hur lagret klarar av att ladda elbilar och ta emot el från solceller. Testet kommer att ske i tre steg där det första testet redan är i gång.

Nu inleder energibolaget försök med fyra Volvo C30 elbilar, som ska laddas med el från ett energilager som ABB levererat. Energin lagras i 20 litiumjonbatterier, som under en timme kan bidra med 75 kW.

Målet är att se hur spänning och kvalitén i det lokala elnätet påverkas av att elbilar kopplas in på det och hur energilagret klarar av att parera de effekttoppar som uppstår.

Nästa test blir hur nät och energilager påverkas av tillförseln av så kallad intermittent energi (energi där tillförseln kontrolleras av naturen och därför kan komma med ojämna intervaller och i ojämn mängd).

”Med vindkraft och solceller, många enstaka vindkraftverk och små solcellsanläggningar, elbilar som laddar upp sina batterier och kanske även laddar ur dem till nätet, kan svängningarna bli många och stora i de lokala näten”, säger Lars Ohlsson.

Energilagret är utvecklat av ABB och hittills det enda som sålts i Sverige för lågspänningsnät.

”Det är en prototyp som vi ska använda för att lära oss mer om att ta hand lokal grön småskalig generering och få ut en jämnare belastning över dygnet”, säger Fredrik Isacsson kundansvarig vid ABB.

I projektet i Falköping deltar förutom Feab och ABB även Göteborg Energi,Metrum (som levererar mätutrustning för att mäta elkvalitet, effekt och förluster i elnätet) samt teknikkonsultföretaget Sweco. Budgeten är totalt på nära 4 miljoner kronor, varav Energimyndigheten står för cirka en femtedel.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 135 000 medarbetare.

För mer information, kontakta:

ABB Power Products:                                           Falbygdens Energi
Fredrik Isacsson, kundansvarig                                Lars Ohlsson, VD
Tel: 031-339 20 22                                                  Tel: 031-62 62 94
fredrik.isacsson@se.abb.com                                  lars.ohlsson@goteborgenergi.se

ABB Sverige:
Christine Gunnarsson, presschef