Unik ABB-teknik försörjer färjorna i Ystad med el från land

Världens största anläggning för landanslutning invigs den 26 september

2012-09-26 – ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har återigen levererat krafttekniken till ett miljöprojekt som försörjer fartyg i hamn med ren elkraft från land. Den här gången gäller det Ystad Hamn där miljöminister Lena Ek idag, den 26 september, inviger den nya landströmsanläggningen.

Beställningen, som kom hösten 2011, innebär att ABB nu har levererat krafttekniken till samtliga landströmsanläggningar i Sverige.

”Om färjorna under tiden vid kaj kan stänga av sina dieselmotorer och istället ta elkraften från land uppstår många fördelar. Bland annat minskar koldioxidutsläppen och hamnen blir tystare när bullret från motorerna försvinner”, säger Ola Norén, försäljningschef för landströmsanläggningar inom ABB.

Det är världens största HVSC (High Voltage Shore Connection) som nu tas i bruk. Effektmässigt motsvarar den elförsörjningen av ett mindre svenskt samhälle. Det innebär att Ystad Hamn kan förse fartygen med elkraft vid alla fyra färjelägena i hamnen. Dessutom oberoende av vilken systemfrekvens de har ombord.

”Inom ABB var vi först med tekniken att med hjälp av frekvensomriktare omvandla 50 hertz, som är standardfrekvensen för växelström i Europa, till 60 hertz som majoriteten av fartygen använder”, säger Ola Norén.

I projektet har ABB samarbetat med företaget Processkontroll Elektriska AB som är totalentreprenör. Leveranserna till Ystad Hamn omfattar bland annat frekvensomriktare, krafttransformatorer, ställverk, kontroll- och säkerhetsutrustning.

”Att kunna ansluta fartyg till ren elkraft från land är en framtidsteknik och jag är övertygad om att fler svenska hamnar snart kommer att följa efter. Potentialen för att på ett lönsamt och miljösmart sätt reducera utsläppen är så uppenbar”, tillägger Ola Norén.

Med fler än 1,7 miljoner färjepassagerare per år till Polen och Bornholm är Ystad Hamn den tredje största passagerarhamnen i Sverige efter Stockholm och Helsingborg. Förra året hanterades också 3 miljoner ton gods och 900 000 fordon.

ABB (www.abb.com) är ledande på kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 145 000 medarbetare.

För mer information, kontakta:

ABB Power Systems                                                        ABB Sverige
Ola Norén                                                                         Christine Gunnarsson, presschef
Försäljningschef landanslutningar                                        Tel. 021-32 32 32
Tel: 021-32 58 07                                                               press@se.abb.com
ola.noren@se.abb.com