Värnamo väljer snabbladdare från ABB

2017-01-16 - ABB har fått order på en snabbladdare för bussar från Värnamo kommun genom sitt dotterbolag Värnamo Elnät, vilken är ABB:s första order på bussladdare för elbussar i Sverige. Värnamo är först i Sverige med att satsa på att all kollektivtrafik kommer ske inom tätorten med elektrifierade bussar. Start är beräknad till hösten 2017.

”Vi är glada över att få vara med och bidra till hållbara och kostnadseffektiva kollektivtransportlösningar och samtidigt tillgodose behovet av tyst och ren trafik i städerna. Att minska kostnader och risker vid övergången till elfordon är något som vi vill erbjuda marknaden och samhället”, säger Henrik Holmér, ABB:s säljansvarige för laddstationer i Sverige.

Ordern omfattar ett komplett laddsystem med pantografteknik vid ändhållplatserna, OppCharge (Opportunity charging), som är ett öppet gränssnitt för automatiserad laddning av elbussar.

Värnamo kommun och Jönköpings länstrafik har som mål att fyrdubbla antalet resor med kollektivtrafiken under en treårsperiod och fyra stycken laddhybridbussar är beställda från Volvo. Att ladda batterierna vid laddstationen går på tre till fyra minuter, med hjälp av en så kallad Opportunity charging (OppCharge), för båda bussar och laddstationer som förväntas bli en standard för framtiden

– Med den här satsningen bidrar vi från Värnamo kommun till elektrifieringen av stadstrafiken, vilket bidrar till en attraktivare kollektivtrafik och bättre stadsmiljö med mindre buller och bättre luftkvalitet. Samtidigt ska turtätheten ökas och tillgängligheten förbättras, bland annat genom flera nya bussgator, säger Stina Gof, strategisk utvecklingschef, Värnamo kommun.

ABB har sedan 2010 installerat cirka 6000 snabbladdare för personbilar runt om i världen. Med teknik som omfattar molnbaserad fjärrövervaktning och styrning samt programuppgradering via nätet säkerställs snabba svarstider och hög tillgänglighet.

ABB laddstation som följer standarden OppCharge (Opportunity Charging)

• Öppet gränssnitt mellan laddstation och fordon.
  • Modulärt system som kan tillgodose laddningseffekter på 150, 300 alternativt 450 kW.
  • Inverterad strömavtagare gör det möjligt att använda en kostnadseffektiv lösning med låg vikt på bussens tak.
  • Konduktiv laddning med strömavtagare, där kommunikationen mellan bussen och laddstationen sker via wifi.

Volvo 7900 Electric Hybrid

• Drivs med el cirka 70 % av rutten.
  • Tyst och utsläppsfri vid eldrift.
  • 60 % lägre energiåtgång jämfört med motsvarande dieselbuss.
  • 75–90 % lägre koldioxidutsläpp1, beroende på val av bränsle.
  • Utrustad med elmotor, batterier och en mindre dieselmotor.
  • Batterierna snabbladdas vid ändhållplatserna på 3–4 minuter.

1) Uppskattat värde på en stadsbussrutt på 10 kilometer, jämfört med en dieselbuss Euro 6.

Om ABB
ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är en pionjär med banbrytande teknik inom elektrifieringsprodukter, robotar, motorer och drivsystem, industriell automation och kraftnät. Vi betjänar kunder inom energi, industri samt transport och infrastruktur i hela världen. Med över 125 år av innovation skapar ABB idag framtiden inom industriell digitalisering samt driver energiomställningen och den fjärde industriella revolutionen. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 135 000 medarbetare. www.abb.com

För mer information kontakta:
ABB Sverige
Christine Gunnarsson, presschef