Abbotts analys Galectin-3 ger läkare i Europa ett nytt prognosverktyg för patienter med kronisk hjärtsvikt

Analysen Galectin-3  kan hjälpa läkare hitta de patienter som löper störst risk för en dålig prognos, med förnyad vistelse på sjukhus och ökad dödsrisk, och anpassa vårdnivån efter de enskilda patienternas behov1

ABBOTT PARK, Ill., 10 april 2013 – Abbott tillkännagav idag CE-märkningen av analysen ARCHITECT Galectin-3, som hjälper läkare bedöma prognosen för patienter med diagnosen kronisk hjärtsvikt. Analysen utvecklades i samarbete med BG Medicine, Inc., (NASDAQ: BGMD) för användning med ARCHITECT, Abbotts plattform för immunkemi.

"Galektin-3 återspeglar hjärtsviktens patofysiologi och är en av de mest kraftfulla prognostiska indikatorerna vid hjärtsvikt. Det hjälper kliniker att redan tidigt i sjukdomsförloppet identifiera patienter som löper hög risk för förvärrad hjärtsvikt", säger dr Rudolf de Boer, docent i kardiologi vid University Medical Centre Groningen i Nederländerna. "Om vi vet vilka patienter som löper ökad risk att behöva läggas in på sjukhus igen – oberoende av andra variabler – kan vi ge läkarna viktig information som hjälper dem besluta om behandling och därigenom förbättra patientvården."

Hjärtsvikt innebär att hjärtat inte orkar pumpa tillräckligt med blod ut i kroppen. Tillståndet är förknippat med dåliga patientutfall, lägre livskvalitet och återkommande och kostnadskrävande vård.2,3  Sjukdomsprogressionen vid hjärtsvikt är individuell, men flera studier har visat att de patienter med hjärtsvikt som har högre nivåer av proteinet galektin-3 löper störst risk för ett dåligt utfall, bland annat upprepade sjukhusvistelser och ökad dödsrisk.4

"Trots många medicinska framsteg är antalet dödsfall bland hjärtsviktpatienter som vårdas på sjukhus fortfarande högt, högre än för de flesta former av cancer", säger Brian Blaser, vice vd för Abbott Diagnostics. "Den nya analysen ARCHITECT Galectin-3 är ett användbart verktyg för läkare som ger dem stöd vid behandlingen av dessa kritiskt sjuka patienter."

Analysen ARCHITECT Galectin-3 finns i flera europeiska länder.

Användningsområde
Analysen ARCHITECT Galectin-3 är en kemiluminescerande immunanalys med mikropartiklar (CMIA) för kvantitativ bestämning av galektin-3 i humant serum och EDTA-plasma med ARCHITECT system. Analysen ARCHITECT Galectin-3 kan tillsammans med klinisk bedömning användas som underlag för en prognos för patienter som fått diagnosen kronisk hjärtsvikt.

Om BG Medicine
BG Medicine, Inc., (Nasdaq: BGMD) är ett företag inom diagnostikprodukter med inriktning på utveckling och kommersialisering av nya tester inom det kardiovaskulära området som tillgodoser viktiga ouppfyllda medicinska behov, förbättrar patientutfallen och minskar sjukvårdskostnaderna. Företaget har två produkter: analysen BGM Galectin-3® för patienter med kronisk hjärtsvikt som finns i USA och Europa och analysen CardioSCORE™för riskprognos vid större kardiovaskulära händelser som kommer att lanseras i Europa under första halvåret 2013.

Mer information om BG Medicine, hjärtsvikt och analys av galektin-3 finns på www.bg-medicine.com och www.galectin-3.com.

Om Abbott Diagnostics

Abbott är ett av världens ledande företag inom in vitro-diagnostik och erbjuder ett brett urval av innovativa instrumentsystem och analyser för sjukhus, molekylärbiologiska laboratorier, blodbanker, läkarmottagningar och kliniker. Vi har mer än 22 000 kunder i över 100 länder och erbjuder automatisering, effektiva lösningar, analyser som kan användas direkt vid patientsängen, kostnadseffektivitet och flexibilitet. Genom att satsa på förbättrad patientvård och sänkta kostnader har Abbott bidragit till den medicinska diagnostikens utveckling till en vetenskap.

Abbott är ett globalt hälso- och sjukvårdsföretag som verkar för ökad livskvalitet genom utveckling av produkter och teknologier inom hela hälso- och sjukvårdsområdet. Abbott erbjuder ledande forskningsbaserade produkter inom diagnostik, medicinteknik, nutrition och etablerade läkemedel i över 150 länder och har ca 70 000 anställda i hela världen. I Sverige har Abbott ca 240 anställda inom tillverkning, forskning, utveckling, logistik och försäljning, huvudsakligen i Stockholm, Uppsala och Malmö.

Besök Abbott på www.abbott.com eller www.abbott.se och följ oss på Twitter på @AbbottNews.

______________________________________________________________________________________

de Boer, R, Voors, A, Muntendam, P, et al. Galectin-3: A novel mediator of heart failure development and progression. European Journal of Heart Failure 2009; 11: 811-817.

McMurray, JJV, Adamopoulos, S, Anker, SD et al. ESC Guidelines for the diagnosis and treatment of acute and chronic heart failure 2012. European Heart Journal. 2012; 33: 1787– 1847.

Mosterd, A, Hoes, AW. Clinical Epidemiology of Heart Failure. Heart. 2007; 93:1137–1146.

de Boer, R, Lok, D, Jaarsma, T, et al. Predictive value of plasma galectin-3 levels in heart failure with reduced and preserve ejection fraction. Annals of Medicine 2011; 43: 60-68.