Aberdeen hyr ut och bygger till Storsjö Torg i Östersund

Report this content

Aberdeen Fastighetsfond Sverige har tecknat avtal med Karl Hedin och Comfort om totalt 1 939 kvm på Storsjö Torg i Östersund. Med dessa två uthyrningar har det totalt tillkommit fem nya hyresgäster på ca 4 300 kvm under det senaste året. Storsjö Torg börjar nu fyllas upp samtidigt som Aberdeen fortsätter arbetet med att utvidga handelsområdet med ytterligare 5000 kvadratmeter.

Handelsområdet Storsjö Torg utgörs idag av ca 15 000 kvm volymhandel fördelat på Willys, Dollarstore, Mekonomen, ÖoB, Skutans motor och Granngården. Under hösten kommer Aberdeen att färdigställa ytterligare ca 5 000 kvadratmeter tillkommande ytor. Detta innebär bland annat att befintliga byggnader byggs ut och byggs om, samtidigt som exteriören uppgraderas genom ny fasad och nya entréer. Vidare anläggs en större och mer rationell parkering. Perspektivbilderna nedan visar utformningen av det nya Storsjö Torg.

- Vi är glada att Karl Hedin och Comfort etablerar sig vid Storsjö Torg. Dessa två aktörer är välkomna pusselbitar till butiksmixen i ett område med en stark tradition av byggvaror, säger Torbjörn Wallin, Fastighetsutvecklare på Aberdeen Asset Management. Karl Hedin hyr ca 1 560 kvm och Comfort ca 379 kvm.

Storsjö Torg ligger trafiknära och lättillgängligt intill Storsjö strand i närheten av Östersunds stadskärna. Handelsområdet är en naturlig del i det framväxande utvecklingsområde där Östersunds kommun planerar ca 800 bostäder på sikt.

Kontaktpersoner:

Torbjörn Wallin, Fastighetsutvecklare
torbjorn.wallin@aberdeen-asset.com

Mia Salin, Senior Asset Manager
mia.salin@aberdeen-asset.com

Lena Ellertsson, Marketing and Communications Manager
lena.ellertsson@aberdeen-asset.com

Aberdeen Fastighetsfond Sverige är en så kallad alternativ investeringsfond (”AIF”) enligt lagen (2013:561) om förvaltare av alternativa investeringsfonder, vilken trädde i kraft den 22 juli 2014. En ansökan har lämnats in, och när Finansinspektionen meddelar att fonden har blivit registrerad som en AIF kommer den att vara underkastad ovan nämnda lag samt stå under Finansinspektionens tillsyn. Inget prospekt har registrerats för fonden enligt lagen (1991:980) om handel med finansiella instrument i och med att fonden är undantagen från prospektskyldigheten. Detta pressmeddelande utgör inte ett erbjudande om att teckna aktier eller andra finansiella instrument i Aberdeen Fastighetsfond Sverige.

Om Aberdeen Asset Management
Aberdeen Asset Management är en global kapitalförvaltare med ca 2 200 anställda och verksamhet i över 25 länder i Europa, Asien och Amerika. Vi förvaltar tillgångar till ett värde av mer än 3 500 miljarder kronor inom aktier, räntebärande värdepapper, fastigheter och portföljer med flera tillgångsslag. I Sverige förvaltar Aberdeen fastighetstillgångar om ca 33 miljarder kronor fördelat på ca 250 fastigheter över hela landet. Bolaget har ett hundratal medarbetare på kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö och Linköping. www.aberdeen-asset.se

Om Aberdeen Fastighetsfond Sverige
Aberdeen Fastighetsfond Sverige äger 25 fastigheter till ett värde av cirka 2 miljarder kronor i Sverige. Fastigheterna ligger i storstadsområden och regionstäder och är fördelade på kontor, butiker och logistik-fastigheter. Fonden har en value-add profil vilket innebär förädling av fastigheter genom aktiv förvaltning.

Om Karl Hedin
AB Karl Hedin bygghandel finns på 33 orter i Mellansverige. Där jobbar sammanlagt 355 personer och vi omsätter ungefär 1,4 miljarder. Varje butik är anpassad efter de lokala förutsättningar som råder på varje ort. Det gäller både sortiment och unika kundlösningar.

Om Comfort
Comfort är en kedja med 130 medlemsföretag, drygt 1 800 certifierade montörer och 68 butiker. Vi erbjuder företag och privatpersoner kvalitativa helhetslösningar – allt från material och installation till service och underhåll – inom värme och vatten.

Taggar: