Aberdeens pan-nordiska fond säljer kontorsfastighet i Marievik till AMF Fastigheter

Aberdeen Property Funds SICAV-FIS Pan-Nordic säljer idag fastigheten Marievik 25 i Stockholm. Fastigheten är fullt uthyrd och inrymmer knappt 10 000 kvm kontor. Köpeskillingen är cirka 300 miljoner kronor och köpare är AMF Fastigheter.

– Marievik genomgår stora förändringar och ses alltmer som en integrerad del av Stockholms innerstad. Vi fortsätter vårt arbete i enlighet med den fastlagda affärsplanen, vilket innebär att sälja de fastigheter vi förädlat klart och att fokusera på att utveckla de fyra fastigheter vi har kvar i området. Vi ser goda möjligheter att skapa nya byggrätter för attraktiva bostäder och på så sätt bidra till områdets positiva utveckling, säger Magnus Kenning, Transaktionschef på Aberdeen.

MAQS och Leimdörfer har varit Aberdeens rådgivare vid försäljningen.

Magnus Kenning
Head of Transactions, Sweden, Aberdeen Asset Management
Tel: 08 412 86 33, 070 279 33 24
E-post: magnus.kenning@aberdeen-asset.com

Lena Ellertsson Freedman
Marketing and Communications Manager
Tel 08 412 7323, 0703241640
E-post: lena.ellertsson@aberdeen-asset.com

Aberdeen Asset Management är en global kapitalförvaltare som investerar för kunders räkning i aktier, räntebärande placeringar, fastigheter och alternativa investeringar. På fastighetssidan globalt förvaltar Aberdeen över 200 miljarder kronor. I Sverige förvaltar Aberdeen fastighetstillgångar om ca 30 miljarder kronor över hela landet på uppdrag av egna fonder och externa uppdragsgivare. Verksamheten har ett hundratal medarbetare på kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö och Linköping. www.aberdeen-asset.se
* 31 december 2013

Taggar:

Om oss

Aberdeen Asset Management är en global kapitalförvaltare som investerar i aktier, räntebärande värdepapper, fastigheter och portföljer med flera tillgångsslag, s k Solutions. Aberdeens globala förvaltningsvolym uppgår till mer än 3 600 miljarder kronor. Verksamheten drivs av mer än 2 200 medarbetare på 33 kontor i 25 länder över hela världen. Moderbolaget Aberdeen Asset Management PLC är noterat sedan 1991 och idag ett av Londonbörsens 100 största bolag.I Sverige förvaltar Aberdeen fastighetstillgångar om mer än 33 miljarder kronor fördelat på ca 250 fastigheter över hela landet. Bolaget har ett hundratal medarbetare på kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö och Linköping.Mer information specifikt om fastighetsdivisionen finns på www.aberdeen.se eller www.aberdeen-asset.se / Property.