ABF: Kommuners svek stänger ute allt fler från bildningsverksamhet

ABF: Kommuners svek stänger ute allt fler från bildningsverksamhet Det kommunala stödet till studieförbunden har minskat med sammanlagt 26 miljoner kronor på ett år. Därmed fortsätter en negativ trend. Arbetarnas Bildningsförbund, ABF, anser att utvecklingen stänger ute många av dem som studieförbunden vill nå. - Kommuner skär ner på den typ av bildning som når alla samhällsgrupper, det är oförsvarbart. ABF vill inte tvingas höja deltagaravgifterna till studiecirklar, men tyvärr kan det bli en effekt när samhällsstödet minskar, säger ABFs ekonomichef Björn Wall. Nitton kommuner höjer sina anslag och hela 122 kommuner minskar sitt stöd år 2004. Detta visar siffror från Folkbildningsförbundet. - Vi kan konstatera att vissa kommuner inte tar sin del av det nationella ansvar för folkbildningen som regeringen och riksdag uttryckt, säger Björn Wall. Totalt anslår de 290 kommunerna 413,5 miljoner kronor i generella anslag till studieförbunden under 2004. Spridningen är stor mellan olika kommuner. Nio kommuner ger inga pengar alls till studieförbunden, Vellinge kommun avvecklade sitt anslag vid halvårsskiftet. För mer information kontakta ABFs ekonomichef Björn Wall Telefon: 08-613 50 50 eller 0706-45 02 34 Tio kommuner med högst anslag till studieförbunden 1. Eskilstuna (141,30 kr) 2. Trelleborg (95,40 kr) 3. Vilhelmina (92,00 kr) 4. Gotland (90,80 kr) 5. Ludvika (87,70 kr) 6. Arboga (87,20 kr) 7. Söderhamn (86,90 kr) 8. Umeå (86,85 kr) 9. Malå (85,86 kr) 10. Dorotea (85,22 kr) Tio kommuner med lägst anslag till studieförbunden 1. Danderyd (0 kr) 2. Lidingö (0 kr) 3. Nacka (0 kr) 4. Salem (0 kr) 5. Täby (0 kr) 6. Vaxholm (0 kr) 7. Surahamma (0 kr) 8. Älvkarleby (0 kr) 9. Knivsta (4,65 kr) 10. Sigtuna (6,93 kr) (anslag i kronor per individ i kommunen) Statistik från Folkbildningsförbundet Läs mer om kartläggningen på Folkbildningsförbundets hemsida: http://fbf.sitecommander.nu/press/index.html Arbetarnas Bildningsförbund, ABF, är Sveriges största studieförbund med 109 lokala avdelningar och 15 distrikt. ABF har 60 medlemsorganisationer inom arbetarrörelse och folkrörelse, till exempel handikapp-, invandrar-, fackliga och kooperativa organisationer. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/08/20/20040820BIT20790/wkr0002.pdf