• Essvision/

10 av topp 18 e-kommuner i SKL:s undersökning använder Abous e-tjänsteplattform Automaten

Report this content

Stockholm, 3 juli 2014 – I resultatet av SKL:s undersökning ”E-tjänster och Appar – hur är läget i kommunerna?” som släpptes i juni framkom det att fyra av fem kommuner erbjuder e-tjänster till sina invånare. Av de 18 kommuner som blev högst rankade i undersökningen använder hela 10 kommuner Abous e-tjänsteplattform Automaten.

SKL:s undersökning tittade även på kommunernas användning av mobilapplikationer. Jämfört med 2011, då endast 15 % av kommunerna erbjöd sina tjänster via mobilappar, har nu samma siffra 2014 stigit till 45 %. Inbakat i denna statistik finns användningen av Abous kommun-app som bland annat möjliggör för invånaren att anmäla upptäckta fel till kommunen.

Antalet e-tjänster varierar från kommun till kommun. Alltifrån noll till 140, där Abous kund Helsingborgs stad ligger i topp med sina 140 e-tjänster.

”Resultatet av undersökningen visar att arbetet vi gör på Abou skapar ett värde för många medborgare och vi bidrar till att öka digitaliseringen i samhället och förverkliga målen i den nationella ”Digitala agendan”, säger Peter Kolnhofer VD på Abou.

Undersökningen visar att även små kommuner, i vissa fall, har sprungit om de stora när det gäller e-tjänster. Till exempel ligger de värmländska kommunerna Hammarö och Arvika med 15 000 respektive 26 000 invånare högt rankade i undersökningen. Dessa två kommuner samverkar med övriga 13 kommuner i Värmlands län kring e-tjänster i nära samarbete med Abou.

Samverkan mellan kommuner har ökat kraftigt de senaste åren enligt SKL:s undersökning och vi har både kompetensen och tekniken att realisera samverkan kring e-tjänster. Vi har lärt oss mycket från Värmlandsexemplet och ser fram emot flera regionslösningar framåt”, säger Peter Kolnhofer.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Peter Kolnhofer, VD Abou AB
Tel: +46 (0)736 00 30 21, e-post: peter.kolnhofer@abou.se

Om Abou
Abou utvecklar innovativa IT-lösningar med Lean som en stor inspirationskälla. Vi kombinerar ny teknik, verksamhetsutveckling och design för att skapa enkla, intuitiva och visuella produkter som engagerar och skapar nyfikenhet i organisationer.

Vår kärnprodukt heter Automaten – en standardiserad e-tjänsteplattform som används av ett 40-tal kommuner i Sverige. Den har vi utvecklat tillsammans med våra kunder, precis som våra andra produkter. Vi tror att det blir bäst så – att placera oss ute i verksamheten och förstå hur våra kunder arbetar, för att sedan bygga riktigt vassa IT-lösningar som skapar ett högt värde.

Abou AB är en del av Addnode Group AB som 2013 omsatte 1444 MSEK och är noterat på NASDAQ OMX Nordic List, Small Cap. Läs mer här: www.abou.se

Taggar: