Allt du behöver känna till inför den kommande vintern år 2017

Report this content

Vinterdäck ska enligt lag användas från och med 1 december – 31 mars om det råder vinterväglag. Dessa krav gäller tunga och lätta fordon men även utländska bilar. Du kan alltid välja mellan att ha dubbdäck och dubbfria vinterdäck, viktigast av allt är att dom följer något av följande märkningar: M+S, M.S, M-S, M&S, Mud and Snow.

Hur vet man om det råder vinterväglag? Vad är vinterväglag?

Finns det snö, is eller snömodd så råder det vinterväglag. Även om det råkar finnas lite frost på vägarna så brukar det generellt anses som ett vinterväglag. Polisen är den som bestämmer på plats om det är vinterväglag eller inte.

Hur mycket böter får jag om jag struntar i vinterdäck år 2017?

Böteslappen för år 2017 ligger på 1200kr enligt Svenska polisens hemsida.

När ska man använda dubbdäck?

Du ska använda dubbdäck under perioden 1 oktober – 15 april. Är det vinterväglag så får du använda dubbdäck innan men kom ihåg att det är polisen som slutligen avgör om det är vinterväglag. Var försiktig då vi märkt av att många människor trots detta fått böter.

Vilka fordon måste ha vinterdäck enligt lag?

Personbilar klass 1 och 2. Lätta lastbilar, släpfordon och lättare bussar måste ha dubbdäck eller friktionsdäck. Kör du en bil med vinterdäck så måste även släpvagnen ha vinterdäck.

Vilket mönsterdjup gäller för vinterdäck år 2017?

Samma regler gäller även för det kommande året 3 millimeter. Har du vinterdäck under 3 millimeter så riskerar du att få dyra böter.

Finns det undantag från att ha vinterdäck?

Generellt sett så finns det egentligen inga undantag då vinterdäck ligger under svensk lagstiftning men om du ska testköra eller bogsera bort en bil så är det ett godkänt skäl enligt transportstyrelsen.

Ska man montera dom bästa dubbdäcken bak?

Enligt statistik och undersökningar så ska du montera dom bästa däcken bak och med ”bästa däck” menas de däck som har mest mönsterdjup.

Vart får man inte köra med dubbdäck år 2017?

Hornsgatan i Stockholm, Frigatan och Odinsgatan i Göteborg och kungsgatan samt Vaksalagatan i Uppsala. Där får ni inte ha dubbdäck! Kör ni trots förbudet med dubbdäck så riskerar ni att få böta 1000kr. Är du läkare, polis, barnmorska, veterinär, sjuksköterska och vägtransportledare så behöver du inte bry dig om dubbdäcksförbudet år 2017.

Är dubbdäck bättre än friktionsdäck (dubbfria vinterdäck)?

Det här är en fråga som dyker upp år efter år men har oftast samma svar, enligt statistik så är ett dubbdäck säkrare än ett friktionsdäck. Många väljer trots detta att köpa friktionsdäck då de anses vara miljövänligare och bättre för luften.

Vilka dubbdäck rekommenderar ni inför den kommande vintern 2017?

Nokian Hakkapeliitta 8 är en av Sveriges bästa dubbdäck då däcket skapats med Ankardubbar och ett Zig-zag mönster vilket ger ett enormt bra fäste på vägarna. Med det här däcket får du även en bra styrrespons då slitbanan är förstärkt med sneda 3D lameller. Nokian Hakkapeliitta 8 har en unik dubbdäcksplacering som dataoptimerats för att bli så säker som möjligt på is och snö. Förutom att Nokian skapar sina däck med asymmetriska mönster så har även Hakkapeliitta 8 en bestämd rullriktning vilket även ger däcket en låg ljudnivå. Bromsförmågan på Hakkapeliitta 8 är riktigt bra då mönsterklackarna består av ett stort antal bromskraftsförstärkare så kallade brake boosters. Dessa mönsterklackar ger dig en extra säkerhet vid krävande vinterväglag.

Det här är ett riktigt bra dubbdäck och det är synd att så pass många inte har råd att köpa det. Regeringen borde ge människor chansen till att få köpa däcket till ett billigare pris när man ändå siktar mot nollvisionen. Många utav våra kunder har oftast inte råd med att köpa ett set Nokian Hakkapeliitta 8 vilket är synd. Istället köper dom ett billigare alternativ som inte alls är lika säkert enligt däcktester gjorda 2013 – 2014 – 2015 och 2016.

Continental Contiicecontact 2 var en ledande vinnare på flertalet däcktester år 2015. Trots detta har många kunder inte valt att köpa däcket då priset ansetts ligga för dyrt. Vi vill påminna er om att köpa det här dubbdäcket år 2017 då Continental skapat däcket med 50% fler dubbar (ger bättre fäste på is) ljudnivån har gjorts lägre och gummiblandningen har förbättrats. Ett fantastiskt bra dubbdäck vi verkligen rekommenderar. Kostar lite mindre än Nokian Hakkapeliitta 8.

Hankook Ipike RS W419 är ett plånboksvänligare alternativ och ett mycket bra dubbdäck. Winter iPike RS w419 utvecklades för att klara av isiga och svåra vinterväglag. Mönstret ger ett optimalt grepp på snö och is. Det här däcket ligger strax under femhundringen och används av bland annat ABS Wheels personal.

Pirelli Ice Zero är ett nyutvecklat dubbdäck med unik dubbdesign som ger bra grepp på is. Ett bra dubbdäck som klarar av torra och våta väggrepp. Dubbarna går under namnet Pirelli Dual Stud vilket är en av Pirellis nya dubbdäcksserier i kategorin Pirelli Zero. Det här dubbdäcket kom på andra plats i teknikens världs vinterdäcktest år 2015 och på tredje plats på Vi Bilägares vinterdäcktest år 2015. Enligt Aftonbladets vinterdäcktest så kom den på tredje plats.

Det här däcket bör du köpa då den ligger strax under tusenlappen!

Finns det ett bra och billigt alternativ till dubbdäck?

Vi brukar tipsa om märket Sailun och Nexen. Sailun har bland annat flertalet dubbdäck att välja mellan samtidigt som Nexen har en serie gjord för svåra vinterväglag. Underskatta inte dessa två märken. I vår Stockholmsbutik så köps det generellt mer Sailun och Nexen än Goodyear, Nokian och Michelin.

Vilka friktionsdäck (dubbfria vinterdäck) rekommenderar ni inför den kommande vintern 2017?

Goodyear UltraGrip Ice 2 är ett nordiskt friktionsdäck som skapats speciellt för att klara av nordiska vinterväglag. Det här däcket kom på andra plats i Aftonbladets friktionsdäcktest år 2015 och på andra plats i Teknikens världs friktionsdäcktest. Auto motor & Sport gjorde även ett friktionsdäcktest på UltraGrip ICE 2 och gav däcket en tredje plats i hyllan. Goodyear har skapat UltraGrip Ice 2 med en mjukare gummiblandning och klarare mönster som med hjälp av god mönsterdesign trycker undan vätska.

Nokian Hakkapeliitta R2 är friktionsdäcket som blev testvinnare år 2015 på Vi bilägare och Auto Motor & Sports vinterdäcktest. Det här däcket ger dig en hög körkomfort samtidigt som du får lägre rullmotstånd (bränslebesparande) Hakkapeliitta R2 är ett av de bästa dubbfria vinterdäcken du kan välja i Sverige, helt utan tvekan!

Pirelli Ice Zero FR kom tvåa i årets vinterdäcktest som genomfördes av Test World. Däcket beskrevs som välbalanserat och säkert däck. Här kan ni bland annat läsa Pirelli Nordics chef - egna ord:

”Förväntningarna på vårt nya nordiska friktionsdäck har varit oerhört stora, och med andraplatsen i Test Worlds vinterdäcktest visar Ice Zero FR att det verkligen motsvarar alla förhoppningar om att vara ett av marknadens ledande, kommenterar Pär Landberg, vd för Pirelli Tyres Nordic.”

Michelin X-ICE 3 Ett säkert och dubbfritt alternativ till den nordiska vinterväglagen. Säkerhet och bromsfördelar har satts som fokus. Exempelvis så får du 3% kortare bromssträcka med Michelin X-ICE 3. Den här modellen har 15 % fler mönsterkanter och större mönsterklackar än några av sina konkurrenter. Däcket har även en säker kontaktyta som med hjälp av mikropumpar absorberar vatten ur vägbanan. Gummit innehåller bland annat silica vilket är bevisat ge bättre prestanda. Dom Zick-Zackade mönstren ger dig även en god väghållning inför kommande vinter.

Här kommer en utav våra favorit-däck bland genren ”friktionsdäck”, märket heter så klart Continental Vikingcontact 6 vilket gjort sig oerhört populär bland däckentusiaster och svenska forum. Det här däcket blev en testvinnare senast år 2015! Vikingcontact 6 skapades för vår nordiska vinter och har därmed haft huvudfokus på att klara av is, snö och barmark. Continental har även lagt till fler sajpningar för att öka stabiliteten på isiga vägar.

När ska man byta till vinterdäck år 2017?

01/12/2017 – 31/03/2017 (om det råder vinterväglag)

Hur ska man förvara dubbdäck?

Du bör lagra dubbdäcken i ett svalt och mörkt rum precis som med alla typer av gummidäck. Innan förvaringen är det viktigt att du tvättar däcken noggrant med vatten för att slå bort smuts, jord och oljor. När du sedan tvättat klart så är det viktigt att du tar en ren trasa och torkar runt och i däcket. På vårt huvudkontor i Turbingatan 13, 19546 Märsta (Stockholm) så kan du lämna in dina däck för förvaring. Tvätt ingår alltid hos oss!

Hur länge håller ett par vinterdäck?

Beroende på körsätt och bil så håller det generellt 1år innan du börjar märka av ytan. Skulle du se sprickor på vinterdäcken så är det viktigt att du besöker din lokala däckverkstad. Om du inte har någon verkstad i din närhet kan du besöka oss kostnadsfritt.

Hur tvättar man vinterdäck? (gäller dubb & dubbfritt)

Använd mycket vatten, svag tvål helst parfymfri och med inga kemikalier. Torka alltid av när du är klar!

När måste man ha dubbdäck?

Mellan 1 oktober och 15 april måste du ha dubbdäck.

Ska jag köpa dubbdäck eller friktionsdäck?

Bor du i Sveriges sydliga delar så rekommenderar vi precis som forskarna att du inte ska ha dubbdäck. Det behövs verkligen inte och du gynnar miljön genom att inte använda dubbdäck. Bor du bland Sveriges Nordliga delar så bör du verkligen ha dubbdäck! Vädret är oftast kallare där och med mer is och frost på vägarna.

Hur vet jag vilken storlek jag ska ha till min bil?

Enklast är att titta i instruktionsboken. Har du ett par däck som sitter idag så kan du kika på dom och se efter 3 siffror. Ex 205/55/16. 205 indikerar bredd och 55 indikerar profil (höjd) 16 är numret visar dig vilken fälgstorlek det är. För dig som ska köpa fälgar så är det slutsiffran du bland annat ska titta på.

Slutord från ABS Wheels:

Köp däck som håller och tänk inte på priset, oavsett vilket däckmärke du väljer att köpa så kan det alltid vara bra att titta efter testvinnare. Samtidigt vill vi också upplysa dig om att inte stirra dig blint på däcktestvinnare då det finns andra bra märken som Sailun och Nexen. Kör försiktigt och sänkfarten tidigt, bromsa inte som en galning och använd blinkers. Kära vänner vi hörs nu i December 2017!

För mer information kontakta:

Andie Lahdo, VD - ABS Wheels. Andie(A)abswheels.se

Johan Andersson, Marknadschef – johan(a)abswheels.se

ABS Wheels Sweden AB

Turbingatan 13, 19546 Märsta (Stockholm)