Delårsrapport Q3 2017

Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till: - 6 312 (- 4 285) KSEK
Resultatet per aktie uppgick till: -5,46 (-4,58) SEK

Kommentar till ekonomiska rapporteringen

Den ekonomiska utvecklingen följer plan. Absolicon är ett utvecklingsbolag där det negativa resultatet återspeglar att bolaget arbetat med affärs- och produkt­utveckling, långsiktiga satsningar som endast till en mindre del har aktiverats.

Legotillverkningen på uppdrag följer plan och inbringar tillsammans med uppdrag och statliga investeringsstöd intäkter vilket ger bolaget viss uthållighet, men utvecklings­verksamheten finansieras i huvudsak med ägarkapital.

Hela projektet för produktionslinan i Sichuan balanseras löpande och kommer att resultatföras när slutbesiktningen av linan är gjord, vilket förväntas ske under 2018.

Absolicon har genom SEB utfärdat en bankgaranti om 3,2 miljoner RMB (3,85 MSEK) till Heli New Energy efter att de erlagt 5,2 miljoner RMB i förskotts­betalning för tillverkning av produktions­lina med installation i Kina Q1 2018. Som säkerhet för bankgarantin har Absolicon ställt motsvarande spärrbelopp i RMB.

Se även kommentarer under rubriken Principer för rapportens upprättande

Kvartalsredovisningen Q3 2017 kan med fördel läsas tillsammans med tidigare kvartalsrapporter och bolagets prospekt från mars 2017 som ger en fördjupad bild av den historiska utvecklingen.

Reflektioner från verksamheten till Absolicons aktieägare och intressenter

Ända sedan jag deltog i klimatförhandlingarna i Kyoto 1995 har jag haft en oro för att mänskligheten, representerade av våra politiska ledare, inte skulle klara av att hantera klimatkrisen.

Efter misslyckandet i Köpenhamn 2009 där världens ledare misslyckades komma överens var det med bävan jag åkte till Paris i december 2015 med min 16-åriga dotter. Aldrig hade så många statschefer samlats under samma tak och de höll bokstavligen mänsklighetens öde i sina händer. Men diplomater och politiker tog till okonventionella metoder för att komma överens och till slut kunde den Parisöverenskommelse som idag signerats av 197 länder presenteras.

Överenskommelsen hade två huvudpunkter - att hålla temperaturökningen under 2 grader och att under andra halva av detta sekel nå noll i ökning av växthusgaser i atmosfären. Just delen om ”noll” håller på att få stort genomslag i hur länder och företag tänker kring framtiden.

Över 300 storföretag har i WWF-initiativet ”Science based targets” satt mål för sina koldioxidutsläpp. Unilever, som idag i sina 500 fabriker runt om i världen eldar motsvarande 2000 tankbilar med olja varje dag, har antagit målet noll i koldioxidutsläpp år 2030. Även de hundra bryggerierna i bryggerikoncernen Carlsberg har antagit år 2030 som slutår när de inte längre skall elda fossila bränslen.

Det krävs en kombination av olika förnyelsebara energikällor för att klara den utmaningen, men vi tror att biobränslen i kombination med solenergi blir dominerande. Solenergi delvis för att generera el, men framför allt för att direkt producera hetta och ånga till industriprocesserna med paraboliska solkoncentratorer.

Jag är idag efter beskeden från de multinationella företagen optimistisk. Jag tror vi klarar 2-graders målet. Oljeåldern kommer inte att ta slut på grund av att oljan tar slut, utan för att vi hittar billigare och bättre lösningar för mänsklighetens energiförsörjning.

Joakim Byström, vd Absolicon Solar Collector AB