En ny omväg tas i bruk på Åboleden väster om Ring I

En ny omväg tas i bruk på Åboleden vid Knektbron i slutet av veckan. Utöver detta utförs beläggningsarbete vid Albergaknuten. Även två gångtunnlar kommer att stängas.

Söndagen den 22 april förflyttas trafiken på Åboleden (rv1) i Alberga till en omväg vid Knektbron. Omvägen gäller den trafik som löper från Åbo och Knektbron mot Helsingfors. Den nya omvägen är i bruk ända till hösten. Det sker inga förändringar på den mot Åbo och Knektbron löpande omvägen.

Två gångtunnlar ur bruk

Missnebackens gångtunnel öster om Knektbron stängs den 23 maj på grund av rivnings- och vattenledningsarbete. Gångtunneln öppnas igen den 17 juni. Den lätta trafiken leds över Åboleden via Knektbron.

I Vallberget rivs gångtunneln som ligger mellan Konstapelsgatan och Armas Launis gatan helt och hållet. Den lätta trafiken leds till en omväg med hjälp av skyltar.

Belläggningsarbete vid Albergaknuten

I maj görs beläggningsarbete på vägarna vid Albergaknuten, vilket påverkar trafiken tidvis. Beläggningsarbetet utförs under nätterna och kräver även avstängning av ramper. Då ramperna är avstängda förflyttas trafiken till ersättande rutter. Belläggningsarbetena är markerade med rött på kartan nedan.

Byggarbetet är en del av Ring I vid Alberga vägprojektet, vars målsättning är att få trafiken att löpa bättre, att göra stadsstrukturen enhetligare samt att förbättra invånarnas trivsel.

Den senaste informationen gällande vägprojektet och dess framskridning finns på adressen www.liikennevirasto.fi/alberga.

YTTERLIGARE INFORMATION:

Trafikverket

Projektchef Hannu Lehtikankare

tel. 020 637 3555 eller 040 518 2992, hannu.lehtikankare@liikennevirasto.fi

Niska & Nyyssönen Oy

Ville Lonka

tel. 040 829 0089, ville.lonka@niska-nyyssonen.fi

YIT Rakennus Oy

Projektchef Kari Alavillamo

tel. 040 519 0059, kari.alavillamo@yit.fi

Ring I och Åboleden förnyas under åren 2008-2012 i Albergaområdet i Esbo. Tack vare vägprojektet blir stadsstrukturen i Alberga enhetligare, samtidigt som trafiken löper bättre och trivseln i området ökar. Vägen kommer att vara i användning under hela byggnadsprojektets gång med undantagsarrangemang. www.tiehallinto.fi/alberga

Taggar: