Mellby Gård ökar ägandet i AcadeMedia

Mellby Gård, som äger knappt 10% av aktierna i AcadeMedia, utnyttjar sin möjlighet att köpa ytterligare drygt 10% av aktierna. Det betyder att Mellby Gård ökar sitt ägande till 20,01% av bolagets totala antal aktier.

- Beslutet kändes självklart, vi vill vara med och bygga kunskapsnationen Sverige ännu starkare, säger Johan Andersson, VD på Mellby Gård.

AcadeMedia verkar i hela utbildningskedjan, från förskola till vuxenutbildning och är norra Europas ledande fristående utbildningsaktör.

Marcus Strömberg är VD för AcadeMedia:
- Familjeföretaget Mellby Gård har sedan de gick in som ägare i våras, visat stort engagemang och mycket drivkraft. Det är naturligtvis väldigt roligt att de nu väljer att ta ett ännu större ansvar för att utveckla AcadeMedia och därmed bidra till ett bättre utbildningssverige.  De känns också mycket bra med en ägare som uppfyller alla de krav på långsiktighet som i princip alla politiker efterfrågar, säger han.

I samband med att AcadeMedia åternoterades på Stockholmsbörsen den 15 juni 2016 köpte Mellby Gård knappt tio procent av aktierna. De fick också möjlighet att senare förvärva ytterligare drygt tio procent, något de alltså nu bestämt sig för att göra.

- Efter att ha jobbat nära AcadeMedia under drygt åtta månader har jag blivit mer och mer imponerad av bolaget. Alla verksamheter förenas i en gemensam övertygelse om att kvalitet lönar sig i längden och en genuin vilja att bidra till en god samhällsutveckling, säger Johan Andersson, VD för Mellby Gård.

Mellby Gård köper aktierna av EQT. Harry Klagsbrun är partner på EQT Partners och styrelseledamot i AcadeMedia.

- Mellby Gård har en långsiktig och entreprenörsstyrd kultur. Vi och Mellby Gård  delar viljan att stödja AcadeMedias vision att vara en internationell förebild när det gäller kvalitet, resultat och innovation i sina olika skol- och utbildningsverksamheter, säger han.

Mellby Gård
Mellby Gård är ett familjeägt, långsiktigt konglomerat med en entreprenörssjäl. Företaget investerar i verksamheter med tydlig tillväxtpotential, i Sverige och internationellt, och i ett spann av branscher: från tillverkningsindustrin och detaljhandeln till utbildningssektorn. För mer information, se www.mellby-gaard.se

EQT
EQT är ett ledande globalt private equity-bolag med cirka 31 miljarder euro i anskaffat kapital. EQT-fonderna har portföljbolag i Europa, Asien och USA med en total omsättning på cirka 15 miljarder euro och 100 000 anställda. EQT arbetar med sina portföljbolag för att uppnå en hållbar tillväxt, operationell effektivitet och marknadsledande position. Mer information på www.eqtpartners.com