• Academic Media Group AB/

Academic Positions lanserar digital plattform för att uppmärksamma unga forskare och inspirera akademiker till en internationell forskarkarriär

Report this content

Internationalisering inom forskning är en pågående process. Breda gränsöverskridande samarbeten är centralt för att kunna nå lösningar på flera stora globala frågor, och där spelar akademin en viktig roll. För att få fler att välja en karriär inom akademin lanserar Academic Positions idag en ny plattform, där unga forskare får möjlighet att inspirera andra med sin forskning.

Academic Positions
, ett europeiskt karriärnätverk för akademin med säte i Stockholm, lanserar idag sitt nya initiativ Academic Stories för att uppmärksamma unga forskare och inspirera akademiker till en internationell forskarkarriär. Academic Stories är en digital plattform där forskare i början av sin karriär bjuds in att dela insikter och akademiska framsteg på ett inspirerande och tillgängligt sätt.

Academic Stories målsättning är bland annat att förstärka kommunikationen av forskning och samtidigt förenkla budskapet för att tilltala en bredare målgrupp. Läsaren får en inblick i många olika forskningsområden representerade av forskare från hela världen.

“En stor drivkraft för många forskare är att bli uppmärksammade och publicerade, men många vi har träffat upplever svårigheter med att nå ut med sin forskning. Genom Academic Stories får våra användare möjlighet att berätta sin story”, säger John Galanis, grundare av Academic Positions.

Erik Björkander, VD på Academic Positions tillägger, “Med Academic Stories ger vi samtidigt institutioner och andra aktörer inom akademin en ny internationell plattform att interagera med våra användare”.

Om Academic Stories

Academic Stories, ett nytt initiativ från det europeiska karriärnätverket Academic Positions, tar forskningen från labbet och gör den lättillgänglig och inspirerande, en digital plattform där unga forskare kan dela sin story och inspirera andra att välja en akademisk karriär. För mer information eller för att dela din story, besök: https://academicstories.com/about

Information: Följ Academic Stories
John Galanis Facebook @AcademicStories