Acando Norge förvärvar Inventas

Acando Norge har förvärvat samtliga aktier i design- och produktutvecklingsbolaget Inventas AS.

Inventas AS (www.inventas.no) är ett konsultbolag som erbjuder designtjänster inom innovation, produktdesign, servicedesign, produktutveckling, simulering och produktion. Företaget grundades 1997 med utgångspunkt i NTNU i Trondheim.

Verksamheten har sedan starten vuxit organiskt från fem till över 60 medarbetare. Inventas består av designers och produktutvecklare med bakgrund inom både industridesign och ingenjörsvetenskap. Företaget har sex regionkontor; i Trondheim, Molde, Bergen, Stavanger, Kristiansand och Oslo.

Skapar en bred och unik innovations- och designmiljö på den norska marknaden

- Inventas passar mycket bra in i Acandos strategi ”Technology driven – Behavior centric”. Acando drivs av hur tekniken kan förändra samhället och sättet vi lever på, men det är användarens förmåga och önskan att använda tekniken som skapar verkligt värde. Med våra senaste förvärv bemästrar vi nu hela spektret – från prisbelönt industridesign till programmering och avancerad analys. Det ger oss en unik position i den kommande digitaliseringen av industrin och Internet of Things, säger Sven Ivar Mørch, vd, Acando Norge.

- Allt fler fysiska föremål kopplas till internet, de kommunicerar med varandra och bearbetar tillgänglig information. Inventas är bäst på design av fysiska produkter och inbyggd elektronik. Vi ville hitta en partner med djup kompetens inom datahantering med molnbaserade lösningar, AI och användargränssnitt, då våra kunder efterfrågar integrerade system som nyttjar digitala lösningar längs alla nivåer. Vi har hittat en perfekt match i Acando. De har expertis inom allt ifrån chip-programmering till utveckling av affärssystem. Nu har vi ett komplett erbjudande, säger Einar Kolderup Selvig, grundare av Inventas.

Tidigare i år har Acando förvärvat Agree2 och September BI. Genom förvärv och stark organisk tillväxt har Acando nu 420 anställda i Norge.

Anna Ohlsson, Head of Marketing and Communications Acando Sverige, +46 704 134179, anna.ohlsson@acando.com
Marianne Røgeberg, Head of Marketing and Communications Acando Norge, +47 902 60813, marianne.rogeberg@acando.no

Acando är konsultbolaget som med lika delar teknisk spetskompetens och insikt i mänskliga beteenden - innoverar, effektiviserar och mobiliserar organisationer till hållbar förändring. Koncernen har cirka 2000 anställda fördelade på fem länder. Acando omsatte över 2,4 miljarder kronor 2017 och är noterat på Nasdaq Stockholm.