ACAP Invest utser nya verkställande direktörer för affärsområdena SONO och DISAB

Marcus Rasmusson tillträder som ny VD i Sonesson Inredningar AB och ansvarig för affärsområdet SONO inom ACAP Invest. Marcus Rasmusson tar över efter Mats Lindskog, som tillträder som ny VD i DISAB Vacuum Technology AB och ansvarig för affärsområdet DISAB. Mats Lindskog kvarstår som VD och koncernchef för ACAP Invest.

”Effektiviseringsarbetet inom SONO kommer att fortsätta. Fokus flyttas dock successivt mot en mer offensiv marknadsbearbetning”, säger Mats Lindskog. ”SONOs ledning behöver förstärkas med både bredare och djupare marknadserfarenhet. Marcus Rasmusson har denna erfarenhet samtidigt som han har en bakgrund inom branschen.”

Marcus Rasmusson tillträder tjänsten som VD för Sonesson Inredningar AB idag den 19 maj. Han kommer närmast från Witre/Manutan Group, där han varit VD i Norden, östra Europa och Ryssland sedan 2008, ett uppdrag som bland annat lett till förvärvet av Ikaros Cleantech AB. Innan dess var han bland annat VD för Alcan Nordic och managementkonsult hos PA Consulting Group. Marcus Rasmusson kommer bland annat att bidra med branschkunskap samt gedigen erfarenhet inom både förändringsarbete och hållbar affärsutveckling i Norden och internationellt.

Mats Lindskog tillträder tjänsten som VD för DISAB Vacuum Technology AB idag den 19 maj. Mats breda industriella erfarenhet kommer att stötta DISAB i sin utrullning av sina nya tekniska lösningar såsom DISA-CLEAN och DISABs fokus på att öka lönsamheten.

Marcus Rasmusson valdes på årsstämman den 7 maj till ledamot i ACAP Invest styrelse. Marcus Rasmusson är efter tillträdet som VD i Sonesson Inredningar AB inte längre att betrakta som oberoende i förhållande till ACAP Invest . Han bör därför enligt Svensk kod för bolagsstyrning ersättas i styrelsen för ACAP Invest. Bolaget kommer därför inom den närmsta tiden att kalla till extra bolagsstämma för beslut om ny ledamot.

I ACAP Invest ingår affärsområdena SONO och DISAB. SONO är marknadsledande i Sverige inom inredningar för personlig förvaring, skolmöbler och ergonomiska arbetsplatser. DISAB är marknadsledande inom vakuumanläggningar för miljövänlig uppsamling och transport av material. Under 2013 omsatte ACAP Invest cirka 571 MSEK. ACAP Invest är noterat på NASDAQ OMX Nordiska Börs Stockholms Small Cap-lista.