Accent huvudägare i Jøtul AS

Accent huvudägare i Jøtul AS Accent Equity Partners blir, via investeringsfonden Accent Equity 2003, huvudägare i Jøtul AS genom ett förvärv från Jøtul ASA, noterat på Oslo- börsen. Förvärvet genomförs via Skanelv AS som Accent kontrollerar med 56,76 % av kapital och röster. Norska medinvesterare är Havfonn AS, AS Selvaag Invest samt Whitecliff AS, samtliga med 13,33 %. Dessutom deltar Jøtul AS ledning med 3,24 %. Förvärvet är villkorat av godkännande på en extra bolagsstämma i Jøtul ASA den 21 juli 2004. Budet på Jøtul AS offentliggjordes den 23 juni 2004 och Skanelv erhöll exklusivitet för att slutförhandla villkoren för förvärvet med bolagets ägare, Jøtul ASA. Dessa förhandlingar har nu slutförts och parterna har ingått ett köpeavtal som innebär en kontant betalning om 370 miljoner NOK för 100 % av aktierna i Jøtul AS. - Jøtul är ett välskött bolag med lång tradition och ett starkt varumärke, säger Jan Ohlsson VD i Accent Equity Partners AB. Vi investerar i nordiska bolag med stabila kassaflöden, stark marknadsposition och erfaren ledning. Jøtul är ett utmärkt exempel på ett sådant bolag. - Tillsammans med Jøtuls ledning och våra norska medinvesterare skall vi utveckla bolaget till en ledande position i sitt segment och ta aktiv del i konsolideringen av den globala spismarknaden. Accent har sedan 1994 investerat i ca 50 nordiska bolag och realiserat mer än 30 av dessa med god avkastning för sina investerare. Jøtul är den tredje investeringen i Accent Equity 2003. Investerarna bakom fonden är väletablerade nordiska och internationella institutioner. Fondens investeringskapacitet är ca 2 miljarder svenska kronor. För ytterligare information, vänligen kontakta Jan Ohlsson, VD i Accent Equity Partners AB, 08-545 073 00. Jøtul är världens äldsta och ledande tillverkare av gjutjärnsspisar, gasspisar och infattningar för öppna spisar. Företaget som etablerades 1853 har ett produktutbud med såväl traditionell som modern design. Två tredjedelar av försäljningen går på export och Jøtul är aktivt i mer än 20 länder. Företagets huvudfabrik finns i Fredrikstad i södra Norge. Dessutom har Jøtul produktionsanläggningar i USA och Frankrike. Jøtul omsatte 2003 motsvarande drygt 620 miljoner svenska kronor. Bolaget har ca 500 anställda. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/07/06/20040706BIT00190/wkr0001.pdf