• Accenture/

Statoil tecknar femårigt outsourcingavtal med Accenture för affärsprocesser inom ekonomi och redovisning

Pressmeddelande 2010-07-02

Syftet med avtalet är att öka effektiviteten i Statoils leverantörsreskontrafunktion genom att omforma processer och öka automatiseringen. Tjänsterna kommer att levereras genom Accentures globala leveransnätverk och lokala center i Norge, Tjeckien samt Indien med start i september 2010.

– Vi är glada och mycket stolta att vi har fått det här kontraktet med Statoil och ser fram emot att vidareutveckla vårt samarbete inom ett nytt område. Det här är ett utmärkt tillfälle för Statoil att använda sig av vår kompetens inom BPO för att ta nästa steg i sin ”shared services” resa, säger Kristian Kvam, ansvarig för Accentures Nordic Energy Industry Group.

Accenture har arbetat med Statoil sedan slutet av 70-talet, med olika tjänster inom IT och managementkonsulting.

Accenture är ett globalt företag med verksamhet inom management, IT och outsourcing, med drygt 190 000 medarbetare och kunder i över 120 länder. Genom att kombinera erfarenhet och kunskap inom olika branscher och affärsfunktioner med omfattande forskning av världens mest framgångsrika företag, hjälper vi våra kunder att bli högpresterande företag och organisationer. Accenture omsatte 21,58 miljarder dollar under räkenskapsåret som slutade den 31 augusti 2009. Besök gärna vår hemsida
www.accenture.se

Anna Markelius, marknadschef Accenture
Tel: 08- 451 34 52, e-post:
anna.markelius@accenture.com