Interim management - framtidens ledarskap

Report this content

Arbetsmarknaden blir allt mer rörlig vilket ställer krav på flexibelt och anpassningsbart ledarskap. I en ny studie genomförd av Acceptus om interim management framgår att interimschefens sätt att leda är väl värt att ta efter. Det handlar om ett mångsidigt ledarskap med förmåga att anpassa sig till omgivningen.

Att klättra på karriärstegen inom ett och samma företag och slutligen befordras till chef är inte lika vanligt idag som tidigare. De generationer som kommer ut på arbetsmarknaden idag vill röra på sig för att få erfarenhet, testa olika branscher och roller. Detta ställer krav på både organisationer och dess ledarskap där flexibilitet och en öppenhet för nya strukturer och arbetssätt blir nödvändigt.

I en studie som genomförts av Acceptus om interim management ser man tydligt att det finns mycket att lära när det gäller vilka egenskaper som kännetecknar en bra chef. Det som förr var viktigt, utbildning och lång erfarenhet inom samma organisation, har inte längre samma tyngd. Acceptus studie bygger på djupintervjuer av ett tjugotal interimschefer som verkat i internationella bolag. I analysen framkommer det att framgångsrikt ledarskap handlar om rätt personlighet, flexibilitet och erfarenhet från olika typer av organisationer snarare än utbildning. Vilket stöds av senare års ledarskapsteorier. – Att byta arbetsplats ofta och möta olika organisationsstrukturer, arbetssätt, kulturer och arbeta med olika kategorier av människor skapar en erfarenhetsbank som gör att flexibiliteten till olika situationer ökar. Du kan inte bygga upp rätt erfarenhet om du inte provar olika chefsroller på olika nivåer i en organisation, säger Anette Cederberg, vd för Acceptus som hyr ut och rekryterar chefer till hälso- och sjukvården.

Chefer som arbetar i interimslösningar leder situationsanpassat med hänsyn till omständigheter och rådande situation. Utgångsläget är att det finns olika förändringssituationer som t ex nedläggning av ett företag kontra uppbyggnad. Interimschefen anpassar sitt ledarskap och drar nytta av tidigare erfarenheter. Ofta möter de utmaningar i de uppdrag de åtar sig, vilket ställer krav på både lyhördhet och mod. Vi människor utvecklar livserfarenhet genom att klara utmaningar från tuffa situationer. För interimschefen blir dessa erfarenheter en styrka i ledarskapet, d v s att känna igen en situation och använda kunskap från tidigare erfarenheter för att skifta och anpassa ledarstilen till just den situationen. – I vår studie har vi fokuserat på interim management som är på uppgång i Sverige. Vi ser att det som kännetecknar en framgångsrik inhyrd chef är egenskaper som kommer att efterfrågas i jakten på framtidens ledare. Det vill säga chefer som har förmåga att vara både strategiskt inriktade och operativa i sin ledarroll. De som är flexibla och kan ändra sin ledarstil och anpassa sig till rådande situation med hänsyn till omgivningens krav, är bäst rustade för framtidens ledarskap, säger Anette.

För ytterligare information välkommen att kontakta:
Anette Cederberg, vd Acceptus
anette.cederberg@acceptus.se

www.acceptus.se

Acceptus erbjuder ledarförsörjning vid behov av interimschef eller projektledare inom hälso- och sjukvården, såväl den privata som landstingsdrivna. Vi har idag förtroendet att leda förändringsarbete, strategisk verksamhetsutveckling och produktionsplanering i våra uppdrag. Våra interimschefer har gedigen sjukvårdsbakgrund, erfarenhet av såväl privat som landstingsdriven vård, offentlig verksamhet samt näringsliv. Acceptus har tacksamt antagit kundernas utmaningar sedan 2001 och har en målsättning att växa inom hälso- och sjukvården i Sverige.

Taggar: