Delårsrapport från Accor – fortsatt tillväxt med 5,6 procent under första kvartalet 2015

HotelServices: +7,6 procent – HotelInvest: +4,8 procent

Under första kvartalet 2015 var verksamheten stark inom koncernens alla marknader. Omsättningen uppgick till 1 225 miljoner euro. Tillväxten var 5,6 procent lika för lika och 7,9 procent som rapporterats.

HotelInvest , bolagets verksamhet för investeringar och ägande, uppnådde en tillväxt på 4,8 procent med intäkter på 1 055 miljoner euro lika för lika.

HotelServices , verksamheten för drift och franchise, uppnådde en tillväxt på 7,6 procent med intäkter på 290 miljoner euro lika för lika.

Accor öppnade 47 hotell eller totalt 7 238 rum under tre månader fram till 31 mars 2015.

– Accor har haft starkt momentum under de första månaderna 2015 och har gjort framsteg på alla våra marknader och alla våra segment. Vi gynnades av de omstruktureringar som genomfördes av HotelInvest 2014 samt kunde utnyttja de positiva makroekonomiska trenderna i de flesta av våra nyckelmarknader. Vi är dock vaksamma, särskilt i Brasilien, för ekonomisegmentet i Frankrike samt i London. Alla projekt som är på gång – den digitala omvandlingen, omstruktureringen av fastighetsportföljen samt moderniseringen av vårt mat- och dryckerbjudande – fortsätter i snabb takt. Med detta i bakgrunden förväntar vi oss att befästa vår ledande position och återigen stärka vår ställning under 2015, säger Sébastien Bazin, ordförande och koncernchef för Accor.

Läs mer i bifogat pressmeddelande.

För mer information, vänligen kontakta:
Daniela Andersson                                                    Lotta Berglin
Manager Brand Operations &                                    PR-konsult för Accor i Skandinavien
Communications Scandinavia                                   Tel: 073-408 99 36
Tel: 0721-51 07 52                                                     E-mail:
lotta@comma.se
daniela.andersson@accor.com

Accor, världens ledande hotellgrupp, är verksam som både hotelloperatör och franchisegivare (HotelServices) samt hotellägare och investerare (HotelInvest). Med 3 600 hotell och 470 000 rum i 92 länder välkomnar Accor både affärsresenärer och turister inom alla segment; lyxhotell med  Sofitel, Pullman, MGallery , Grand Mercure och The Sebel,  mellanklass hotell med  Novotel, Suite Novotel, Mercure  och  Adagio  och ekonomiklasshotell med  ibis, ibis Styles, ibis budget , adagio access  och  hotelF1 . Koncernen har ett väl utvecklat digitalt ekosystem, bland annat med bokningsportalen  accorhotels.com , hotellkedjornas egna webbsidor samt lojalitetsprogrammet  Le Club Accorhotels .

Accor är  världens ledande skola inom hotell- och restaurangnäringen , och utvecklar årligen sina 170 000 medarbetare på samtliga hotellkedjor till dagliga ambassadörer med den serviceanda och innovation som har drivit företaget i 45 år.

Nyheter om Accor:                                                  Boka hotell:
@accor | www.accor.com
www.accorhotels.com