Delårsrapport 2017-01-01 till 2017-03-31

Sammanfattning av delårsrapport

Första kvartalet (2017-01-01 – 2017-03-31)

• Intäkterna uppgick till 410 (277) KSEK.
  • Resultatet före skatt uppgick till -864 (-117) KSEK.
  • Resultatet per aktie* uppgick till -0,11 (-0,23) SEK.
  • Soliditeten** uppgick per den 31 mars 2017 till 93 % (18 %).

* Resultat per aktie: Periodens resultat dividerat med 7 512 500 aktier. Vid samma period föregående år hade Bolaget 5 000 aktier. Hänsyn har dock tagits till den splitt (100:1) som genomfördes 2016 varför periodens resultat föregående år har dividerats med 500 000 aktier.

** Soliditet: Eget kapital dividerat med totalt kapital.

Belopp inom parentes: Jämförande period föregående år.

Väsentliga händelser under första kvartalet 2017

•  Den 9 januari 2017 noterades AcouSorts aktier på AktieTorget.
  •  Den 24 januari 2017 publicerade AcouSort ett pressmeddelande med en lägesuppdatering gällande pågående projekt och aktiviteter. AcouSorts två pågående samarbetsprojekt löper enligt tidigare kommunicerad plan. Planen för ett tredje samarbetsprojekt avseende separation av blodplasma är färdigställd, men projektstarten är flyttad från Q4 2016 till Q1 2017. En ny version av cellinfångningsplattformen AcouTrap är färdigställd och kommer att presenteras på flertalet större internationella konferenser under våren.
  •  Den 17 februari 2017 meddelade AcouSort att Bolaget har erhållit Notice of Allowance gällande ansökan om patent i USA. Detta innebär att amerikanska patentverket avser att bevilja AcouSorts patentansökan. Bolaget meddelade även att ansökan hos Europapatentet för samma teknologi är godkänd och validerad i ett antal strategiskt relevanta länder.
  •  AcouSort meddelade den 27 februari 2017 att Bolaget anställt Lars Damgaard Løjkner till rollen som marknads- och försäljningschef, som ett led i satsningen på kommersialisering och försäljning
  •  Den 28 februari 2017 publicerade AcouSort sin bokslutskommuniké för räkenskapsåret 2016.
  • AcouSort meddelade den 14 mars 2017 att Bolaget tecknat sitt tredje samarbetsavtal om OEM-projekt. Samarbetet inom ramarna för avtalet avser en inledande förstudie om 3-6 månader som ska undersöka huruvida AcouSorts teknologi för separation av blodplasma går att använda i samarbetspartnerns framtida produkter inom veterinärområdet.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

• Den 11 april 2017 meddelade AcouSort att Bolaget beslutat att inte fullfölja patentansökan med ansökningsnummer P10814, som ursprungligen ansöktes om den 20 april 2012. Patentansökan avsåg en teknik som inte bedömdes vara tillämplig för Bolaget inom en överskådlig tid. Beslutet kommer att spara AcouSort mellan 50 000 – 70 000 SEK per år under 2017 och 2018.

VD Torsten Freltoft har ordet

Efter ett händelserikt 2016 kan AcouSort nu även blicka tillbaka på ett spännande första kvartal för 2017 som jag nedan kommer ta möjligheten att kommentera.

Under 2016 fattade vi beslutet att notera AcouSort på AktieTorget och den 9 januari 2017 inleddes handeln med Bolagets aktier. Med en övertecknad nyemission i samband med noteringen ser vi ett stort intresse för vår verksamhet. Det är med stor tacksamhet och entusiasm som vi har för avsikt att förvalta detta förtroende genom att förse Life Science-sektorn med vår teknologi.

Den 24 januari publicerade Bolaget en uppdatering i relation till våra pågående projekt. AcouSort hade vid detta tillfälle två samarbetsprojekt gällande så kallade OEM-applikationer (Original Equipment Manufacturer) vars respektive händelseförlopp fortlöper enligt plan. Det första projektet, vars fokus är separering av blodplasma, inleddes under 2015 års första kvartal och avslutade under slutet av 2016 sin tredje fas, där vår samarbetspartner fastslog att vår teknologi överträffade deras specifikationer för praktisk tillämpning. I det andra samarbetsprojektet, som initierades under 2016 års sista kvartal, tillfördes AcouSort en ny samarbetspartner med projekt inriktning mot tvätt och anrikning av celler. Projektet är i dagsläget i ett skede där en förstudie gällande separationsteknologins anpassningsbarhet till samarbetspartnerns verksamhet håller på att avslutas.

I samma uppdatering kunde vi med glädje berätta om ett tredje projekt som, likt det förstnämnda, handlar om separation av blodplasma med ytterligare en samarbetspartner. Projektets ramverk har fastslagits och vi kunde i pressmeddelande den 14 mars officiellt tillkännage att ett samarbetsavtal tecknats. Speciellt med detta tredje projekt är att det görs i samarbete med ett stort Life Science-bolag som avser att undersöka tillämpbarheten av vår teknologi för deras produkter inom veterinärmedicinska segmentet. Vi anser att veterinärområdet är intressant för oss eftersom det, på grund av lägre regulatoriska krav än för kliniska tillämpningar, är väsentligt mycket enklare att nå marknaden. Tillämpningar inom veterinärområdet kräver exempelvis inga godkännanden från amerikanska FDA eller andra liknande kliniska myndigheter. Detta avtal vittnar om en positiv utveckling på övergripande nivå, där vi nu går in i ett nytt segment av diagnostik och behandling som kan innebära stora framsteg för såväl det berörda fältet som investerare. Summerat kan vi med glädje konstatera att våra projekt har en kontinuerligt positiv utveckling.

I februari kunde vi meddela två milstolpar i relation till vårt arbete med att patentera vår teknologi. På den amerikanska marknaden kunde vi tillkännage att det amerikanska patentverket utfärdat ett Notice of Allowance – vilket innebär att de har för avsikt att bevilja AcouSorts patentansökan. Samtidigt kunde vi delge att Europapatentet för samma cellseparationsteknologi är både godkänd och validerad i ett antal strategiskt relevanta länder i regionen – Sverige, Tyskland, Frankrike, Storbritannien och Schweiz.

Den 27 februari kunde vi även meddela att AcouSort anställer Lars Damgaard Løjkner som marknads- och försäljningschef, som ett naturligt nästa steg i bolagets satsning på kommersialisering och försäljning. Damgaard Løjkner har lång erfarenhet inom bioteknik, dels genom sju år inom bolaget Sophion Bioscience A/S som bland annat global chef för kundrelationer, dels genom sin masterexamen i nanoteknik med inriktning sjukvård. Vi välkomnar Damgaard Løjkners erfarenhet och kompetens i vårt fortsatta arbete med att bredda de kommersiella möjligheterna för AcouSorts teknologi.

Avslutningsvis vill jag rikta ett stort tack till våra investerare för ert engagemang och fortsatta förtroende för AcouSort som bolag och aktör inom Life Science-sektorn!

Torsten Freltoft - VD, AcouSort AB

Denna information är sådan information som AcouSort är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 15 maj 2017.