Actic Group Q3: Positiv utveckling i Tyskland och förvärv i Norge

• Justerat rörelseresultat (EBITDA) ökade med 5 % till 40,9 (39,0) Mkr,

vilket ger en marginal om 18,6 (18,7) %

• Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till 0,55 (0,80) kr

• Antalet medlemmar vid periodens slut var 220 228 (216 101)

I dagens rapport redovisar Actic Group en tillväxt om 5 procent i det tredje kvartalet. Det justerade rörelseresultatet EBITDA uppgick till 40,9 Mkr, med en marginal om 18,6 procent. Snittintäkten per medlem och månad

(ARPM) var under kvartalet 334 kr, en ökning med 3 procent jämfört med föregående år. Justerat för avyttrade anläggningar i Finland var medlemsbasen fortsatt stabil, och jämfört med motsvarande kvartal föregående år har det underliggande medlemsantalet ökat med cirka      8 000 medlemmar främst drivet av förvärv.

”Det varma vädret haft en negativ påverkan på omsättning och medlemsinflöde, vilket har motverkats av en positiv utveckling i den tyska verksamheten där allt fler klubbar går in i en mognadsfas samt fortsatt stark efterfrågan på personlig träning i Norden. Vidare tar Actic nu nästa steg i sin digitala resa genom att lansera en större pilot av en helt ny digital plattform”, säger Christer Zaar VD och koncernchef för Actic Group.

Efter periodens slut tecknade vi avtal om att förvärva verksamheten i norska Asker Treningssenter som driver tre mycket attraktiva anläggningar i Oslo området med cirka 5 000 medlemmar, vilket ger en starkare plattform på den norska marknaden. Konsolidering sker per första december 2018.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Christer Zaar, VD Actic, christer.zaar@actic.se, 070-893 33 22

Niklas Alm, Investor Relations, niklas.alm@actic.se, 070-824 40 88

Actic håller en telefonkonferens kl 10:00 idag där CEO Christer Zaar och CFO Jörgen Fritz kommenterar rapporten. Telefonnummer för deltagande i telefonkonferensen är 08-22 90 90 med koden 426565. Presentationsmaterial kommer att finnas tillgängligt på Actics webbplats www.acticgroup.com.

Informationen i denna delårsrapport är sådan som Actic Group AB (publ) ska offentliggöra enligt lag om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande torsdagen den 14 november kl 07:45 via ovanstående kontaktpersoner.

Actic grundades 1981 (fd Nautilus Gym) och lanserade konceptet Gym & Bad. 1995 startades den internationella expansionen och Actic är idag en av de ledande aktörerna på gymmarknaden i Norden med bemannade gym. Actic driver 178 anläggningar med 220 000 medlemmar i fyra länder. Huvudmarknaderna är Sverige, Norge och Tyskland. Actic erbjuder en välutvecklad träningsmetod (HIT–High Intensity Training) där medlemmarna får personliga träningsprogram med uppföljning av välutbildad personal. Detta tillsammans med baderbjudandet differentierar Actic på marknaden.

Actics vision är att bidra till ett friskare samhälle genom att attrahera bredare målgrupper och därigenom utvidga marknaden. Medarbetarna på Actics anläggningar engagerar sig i det lokala samhället för att bidra till ett hälsosammare samhälle. Actic, som har sitt huvudkontor i Solna, Stockholm, har cirka 800 heltidsanställda och en nettoomsättning under 2017 om 881 miljoner kronor.