• AddLife/

AddLife förvärvar österrikiska Biomedica – internationell expansion på 13 nya marknader

Life Science-koncernen AddLife fortsätter sin tillväxtresa och tar nu ett betydande steg i sin internationalisering och tillväxt genom att förvärva österrikiska Biomedica Medizinprodukte GmbH (”Biomedica”). Biomedica är moderbolag i en koncern med en omsättning om cirka 65 MEUR som bedriver verksamhet i 13 länder i Europa och har cirka 280 medarbetare. Biomedica levererar, precis som AddLife, produkter och tjänster inom laboratorieteknik och medicinteknik till i huvudsak offentligt finansierad hälso- och sjukvård.

Den totala köpeskillingen för förvärvet av Biomedica uppgår till cirka 39 MEUR, varav 75 procent betalas kontant genom befintliga kreditfaciliteter och 25 procent erläggs genom nyemitterade B-aktier i AddLife. Förvärvet är således villkorat av att extra bolagsstämma i AddLife godkänner apportemissionen. Huvudägare med röster motsvarande cirka 14,1 procent av aktierna och cirka 34,9 procent av rösterna har förbundit sig att rösta för apportemissionen på den extra bolagsstämman. Kallelse till extra bolagsstämma den 20 december 2018 kommuniceras i separat pressmeddelande. Tillträde förväntas ske i december 2018.

Styrelsen i AddLife har samtidigt beslutat att en nyemission med företrädesrätt för AddLifes befintliga aktieägare om cirka 500 MSEK ska genomföras, under förutsättning av den extra bolagsstämmans efterföljande godkännande. Syftet med nyemissionen är att inhämta kapital för att fortsätta AddLifes tillväxtstrategi och genomföra fler strategiska förvärv.

- Köpet av Biomedica är ett viktigt steg i vår fortsatta tillväxtresa och ett betydande insteg för AddLife på den europeiska marknaden. Förvärvet är helt i linje med vår ambition att expandera geografiskt och affärsmässigt är likheterna stora mellan AddLife och Biomedica. Vi får möjlighet att addera produkter och tjänster på marknader med en population som är mer än fyra gånger så stor som den vi når idag, säger Kristina Willgård, VD AddLife.

AddLifes hemmamarknad är framför allt Norden men koncernen är även verksam i Baltikum, Benelux-länderna, Italien, Kina och USA. Genom förvärvet av Biomedica tar AddLife ett väsentligt steg utanför Norden vilket är i linje med tidigare kommunicerad internationaliseringsstrategi.

- Att bli del av AddLife är nästa steg för att utveckla vår närvaro i Central- och Östeuropa. Hela vårt team ser fram emot att ytterligare kunna utveckla vår verksamhet genom att ta tillvara de synergier som kommer av att bli en del av AddLife. Jag personligen ser också fram emot att som VD i Biomedica bidra till den fortsatta tillväxten och framgången för AddLife samt att bli aktieägare i AddLife, säger Stefan Marenzi, VD Biomedica.

Förvärvet av Biomedica är det tionde bolagsförvärvet AddLife genomför sedan noteringen på Stockholmsbörsen 2016.

Biomedica i korthet
Biomedica grundades 1978 i Österrike, är privatägt och har sedan dess växt såväl organiskt som genom förvärv. Biomedica verkar, liksom AddLife, inom i huvudsak laboratorieteknik (cirka 60 procent av omsättningen) och medicinteknik (cirka 40 procent av omsättningen). Biomedica har liknande affärsmodell, struktur och marknadserbjudande som AddLife. Biomedicas erbjudande, likt AddLifes, består till största del av leveranser av produkter och tjänster till offentligt finansierad hälso- och sjukvård via offentliga upphandlingar lokalt i de olika länderna.

Av Biomedicas geografiska marknader i Central- och Östeuropa är sex länder mer betydelsefulla och står för mer än 80 procent av bolagets omsättning; Österrike, Tjeckien, Polen, Ungern, Slovakien och Schweiz. Biomedicas internationalisering har varit ett sätt att attrahera leverantörer genom att kunna erbjuda ett större geografiskt distributionsnät.

Biomedica omsatte under räkenskapsåret som avslutades i mars 2018 cirka 65 MEUR med ett EBITA-resultat om cirka 4,4 MEUR. Bolaget har cirka 280 medarbetare och har sitt huvudkontor i Wien, Österrike, där det finns gemensam finansfunktion, marknadsfunktion samt logistik- och lagerhantering. Biomedica drivs decentraliserat genom egna dotterbolag med ansvarig VD som rapporterar direkt till ledningen. Biomedicas befintliga VD, tillika nuvarande huvudägare, samt vVD fortsätter sina engagemang i koncernen under minimum 5 år och kommer samtidigt att bli en större aktieägare i AddLife.

Bakgrund och motiv samt förvärvets förväntade effekter
Genom förvärvet av Biomedica tar AddLife ett väsentligt steg utanför Norden. AddLife etablerar genom förvärvet av Biomedica en stark bas i Europa och utökar sin geografiska marknad från att omfatta en befolkning om cirka 32 miljoner människor till cirka 164 miljoner människor. Förvärvet av Biomedica skapar därigenom goda förutsättningar för långsiktig, lönsam, organisk- och förvärvsdriven tillväxt på nya marknader.

Biomedica innehar vidare distributionsrättigheter för några av AddLifes redan befintliga leverantörer inom affärsområdet Labtech, vilket gör att AddLifes position på den europeiska marknaden nu stärks. Samtidigt har Biomedica och AddLife kompletterande produktsortiment inom medicinteknik, vilket på sikt skapar möjligheter för korsförsäljning och intäktssynergier.

Biomedica kommer att bestå som en koncern men framtida resultat kommer att redovisas proportionerligt in i AddLifes två affärsområden Labtech och Medtech. Idag är den fördelningen inom Biomedica cirka 60/40 baserat på omsättningen under räkenskapsåret 2017/18.

Baserat på AddLifes nettoomsättning och EBITA-resultat, som för 12 månader per den 30 september 2018 uppgick till 2 465 MSEK respektive 250 MSEK, motsvarar förvärvet en ökning av omsättningen om cirka 26 procent till cirka 3 115 MSEK och en ökning av EBITA-resultatet om cirka 18 procent till cirka 294 MSEK. Den presenterade finansiella informationen är enbart avsedd som illustration och utgör inte en proformaredovisning.

För ytterligare information vänligen kontakta:
Kristina Willgård, VD, AddLife AB, kristina.willgard@add.life, +46 (0)705 10 12 23

AddLife är en oberoende aktör inom Life Science-branschen som erbjuder högkvalitativa produkter, tjänster och rådgivning till såväl privat som offentlig sektor, huvudsakligen i Norden. AddLife har cirka 600 anställda i ett 30-tal operativa dotterbolag. Koncernen omsätter idag cirka 2,5 miljarder SEK. AddLife aktien är noterad på Nasdaq Stockholm.

Denna information är sådan information som AddLife AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s Marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg för offentliggörande den 26 november 2018 kl.14:00 (CET)