Addnode Group blir än starkare inom Design Management med förvärvet av MCAD

Symetri, ett Addnode Group bolag, och Nordens ledande leverantör av programvaror och tjänster för design, datahantering och arbetsflöden, tillkännagav idag att de har förvärvat MCAD Sverige AB (MCAD), med en omsättning på cirka 31 MSEK.

MCAD har sedan det bildades 2003 grundat sitt erbjudande i en stor förståelse för tillverkande företags design- och tillverkningsprocesser. Erbjudandet omfattar både tjänster och produkter. I bolagets kundbas återfinns idag flertalet av Sydsveriges mest namnkunniga och framgångsrika tillverknings- och anläggningsindustrier. MCAD har 22 medarbetare, är baserat i Lund och omsätter cirka 31 MSEK.

-  ”MCAD är ett mycket framgångsrikt företag med mycket kompetenta medarbetare och ett tydligt fokus på att skapa långsiktiga kundrelationer. Tillsammans ökar vi vår förmåga att leverera lösningar och multidisciplinära projekt som verkligen gör skillnad för svensk tillverkningsindustri. Det är med stor glädje som jag välkomnar dem till Symetri och jag ser verkligen fram emot att växa tillsammans, genom att tillhandahålla smarta lösningar som vässar svensk industris konkurrenskraft på en global marknad", säger Jens Kollserud, VD för Symetri.

-  ”Vi är mycket glada över att bli en del av Symetri. Detta ger oss möjlighet att tillhandahålla än mer kompetens och teknologilösningar till våra kunder och fortsätta vår tillväxtresa tillsammans", säger Anders Larsson, VD och en av MCADs grundare.

MCAD kommer att vara en del av Symetri och affärsområde Design Management. Förvärvet har inga villkor och affären förväntas slutföras den 1 januari 2018.

Johan Andersson, VD och koncernchef, Addnode Group
Tel: +46 (0) 70 420 58 31, e-post: johan.andersson@addnodegroup.com

Rolf Kjærnsli, affärsområdeschef, Addnode Group Design Management.
Tel: +47 (0) 915 75 961, e-post: rolf.kjaernsli@addnodegroup.com

Addnode Group förvärvar, driver och utvecklar entreprenörsdrivna bolag som tillhandahåller programvaror och tjänster till marknader där vi har, eller kan ta, en ledande position. Vi är en Europaledande leverantör av programvaror och tjänster för design, konstruktion och produktdatainformation samt en ledande leverantör av dokument- och ärendehanteringssystem till svensk och norsk offentlig sektor.
Vi är 1 400 medarbetare i Sverige, Tyskland, Storbritannien, Australien, Danmark, Finland, Indien, Kanada, Nederländerna, Norge, Serbien, Slovakien, Sydafrika, USA och Österrike. 2016 uppgick nettoomsättningen till 2 195 MSEK. Addnode Groups B-aktie är noterad på Nasdaq Stockholm. För mer information, vänligen besök: www.addnodegroup.com.