• Addnode Group/

Addnode Group förvärvar programvarubolaget EssVision och stärker erbjudandet till den offentliga sektorn

Stockholm den 1 juli, 2016. Addnode Group förvärvar det svenska programvaruföretaget EssVision AB som levererar dokument- och ärendehanteringssystem till kommuner, myndigheter och företag. Bolaget omsatte 13 MSEK under verksamhetsåret 2015 med en rörelsemarginal på 17 procent.

EssVision är ett programvarubolag med fokus på lösningar för dokument- och ärendehantering, ett område där Addnode Groups affärsområde Process Management är en av de marknadsledande leverantörerna i Sverige. EssVision omsatte 13 MSEK under verksamhetsåret 2015 med en rörelsemarginal på 17 procent. Exempel på kunder som använder bolagets produkter är Täby Kommun, Ystads kommun, Region Jönköpings län och Karlshamn Energi.

-        Vi har följt EssVisions framgångar under en längre tid och det är fantastiskt kul att de nu väljer att bli en del av Addnode Group. Tillsammans skapar vi en förstärkt position och ett riktigt bra kunderbjudande mot den offentliga sektorn, säger Andreas Wikholm, affärsområdeschef för Addnode Group Process Management.

-        Vi på EssVision ser fram emot att bli en del av Addnode Group och att kunna ge ett samlat erbjudande till våra kunder. Vi ser även stora möjligheter att i snabbare takt

slutföra de nya spännande utvecklingsprojekt som vi har påbörjat, säger Bengt Walfridson, VD och grundare för EssVision.

Tillträde skedde den 1 juli 2016 och bolaget EssVision kommer att ingå i Addnode Groups affärsområde Process Management. Förvärvet av samtliga utestående aktier bedöms ha en marginellt positiv påverkan på Addnode Groups resultat per aktie.

Andreas Wikholm, affärsområdeschef Process Management

Tel: +46 (0) 70 394 42 07, e-post: andreas.wikholm@addnodegroup.com

Staffan Hanstorp, VD och koncernchef Addnode Group AB
Tel: +46 (0) 733 77 24 30, e-post: staffan.hanstorp@addnodegroup.com

Addnode Group förvärvar, driver och utvecklar entreprenörsdrivna bolag som tillhandahåller programvaror och tjänster till marknader där vi har, eller kan ta, en ledande position. Vi är en Europaledande leverantör av programvaror och tjänster för design, konstruktion och produktdatainformation samt en ledande leverantör av dokument- och ärendehanteringssystem till svensk och norsk offentlig sektor. Över 600 000 ingenjörer och tjänstemän använder dagligen någon av våra systemlösningar.

Vi är 1 200 medarbetare i Sverige, Danmark, Finland, Indien, Norge, Serbien, Slovakien, Storbritannien, Tyskland, USA och Österrike. 2015 uppgick nettoomsättningen till 1 900 MSEK. Addnode Groups B-aktie är noterad på Nasdaq Stockholm. För mer information, vänligen besök: www.addnodegroup.com.

Snabbfakta

Citat

Tillsammans skapar vi en förstärkt position och ett riktigt bra kunderbjudande mot den offentliga sektorn.
Andreas Wikholm, affärsområdeschef Addnode Group Process Management