Ida Infront levererar e-arkiv till ett av Sveriges största kärnkraftverk – OKG i Oskarshamn

STOCKHOLM 30 september, 2014 – Ida Infront, ett dotterbolag till Addnode Group, har fått uppdraget att leverera e-arkiv till OKG i Oskarshamn för projektdokumentation och ritningar i digital form. Ordervärdet är cirka 2 MSEK.

OKG AB i Oskarshamn, ett dotterbolag till E.ON, äger och driver tre av Sveriges kärnkraftsreaktorer, vilket gör dem till en av de stora elleverantörerna på den nordiska marknaden. Företaget har nu gjort en beställning av ett e-arkiv och uppdraget gick till Ida Infront i ett nära samarbete med ett partnerföretag. Ida Infront är idag en av de ledande svenska leverantörerna inom e-arkiv, framför allt till myndigheter och kommuner, men även till den privata sektorn.

E-arkivslösningen till OKG ska bland annat hantera projektdokumentation och ritningar i digital form. OKG har en stor mängd dokumentation med mycket höga krav på arkivering, långtidslagring och spårbarhet. Information som rör hantering av kärnbränsle behöver i princip bevaras i 100 000 år, den tid som kärnavfallet beräknas vara aktivt. Idag hanteras arkivering på papper och äldre mikrofilmsteknik.

”För oss på Ida Infront är det här en mycket intressant affär på flera sätt”, menar företagets VD Stefan Jonegård. ”Våra största kunder finns inom offentliga sidan men det råder inget tvivel om att våra lösningar även passar många privata aktörer. Därför är vi speciellt glada åt ytterligare en ny kund inom den privata sektorn.”

E-arkivet beräknas vara igång hos OKG till årsskiftet 2014/2015. Lösningen till OKG är en del i Ida Infronts produktfamilj iipax som förutom e-arkiv också innehåller funktioner för dokument- och ärendehantering, kvalificerade e-tjänster och säker informationsöverföring.

För mer information vänligen kontakta:
Stefan Jonegård
, VD Ida Infront AB
Tel: +46 (0)709 890 025, e-post: stefan.jonegard@idainfront.se

Johan Andersson
, CFO och IR-ansvarig, Addnode Group
Tel: +46 (0)704 20 58 31, e-post: johan.andersson@addnodegroup.com

Om Ida Infront AB
Ida Infront AB grundades 1984 och har i dag 70 medarbetare i Linköping, Stockholm och Sundsvall. Ida Infront AB är en del av Addnode Group AB. Ida Infront har sedan starten hjälpt sina kunder att bygga eller nyttja sina IT-system på ett effektivt sätt. Genom våra lösningar har vi hjälpt kunderna få lönsamhet i sina investeringar.

Våra lösningar och vår standardprodukt iipax, som har utvecklats och underhålls av oss, är ett resultat av 25 års erfarenhet. Vårt mål är att alltid vara tankeledare. Med kunder som Skatteverket, Försäkringskassan och Rikspolisstyrelsen är Ida Infront AB ett av Sveriges främsta företag inom e-Government.

Addnode Group erbjuder verksamhetskritiska IT-lösningar till utvalda marknader inom både privat och offentlig sektor. Vi förvärvar, bygger och utvecklar bolag som levererar IT-lösningar för specifika behov hos våra kunder.

Varje dag använder 250 000 ingenjörer våra system för att utveckla och underhålla produkter, byggnader och anläggningar. 100 000 tjänstemän i offentlig sektor använder våra lösningar för kommunal och statlig förvaltning.

Vi är 950 medarbetare i Sverige, Norge, Finland, Danmark, Storbritannien, USA, Indien och Serbien. 2013 uppgick nettoomsättningen till 1 444 MSEK. Addnode Groups B-aktie är noterad på Nasdaq OMX Nordic Small cap. För mer information, vänligen besök: www.addnodegroup.com.